Verbeterde ergonomie voor Honda CMX-familie

Honda CMX1100 Rebel

Honda maakt met een paar ergonomische updates het leven aan boord van de Rebels aangenamer. De 1.100cc machines krijgen een paar motorische upgrades en met de CMX1100SE Rebel komt er een rijker aangeklede Special Edition bij.

Eerst maar even de kleinste broer van het stel: de CMX500 mag qua looks en prestaties misschien niet de motor met de grootste wauw-factor van het moment zijn, feit is wel dat de machine als een malle verkoopt. Logisch dus dat Honda volop blijft investeren in het kleine cruisertje en hem voor 2025 een upgrade op ergonomisch vlak gunt.

De zadelhoogte van 690 mm blijft behouden, maar het zitkussen wordt nu gevuld met een nieuw soort urethaan (dat is een schuim, niks explosiefs) en ook de positie van het stuur werd aangepast om een natuurlijkere zithouding te creëren.

Honda CMX500 Rebel

Nog op vlak van ergonomie en comfort kreeg de stereovering achter een zogeheten ‘bump stop’ die voorkomt dat de vering op slecht wegdek doorslaat en je ruggenwervels onderling van positie wisselen.

Het passagierszadel en de duovoetsteunen zijn nu gemakkelijk afneembaar zodat je in je eentje kunt ontsnappen als een huiselijke discussie uit de hand dreigt te lopen. De S-versie van de CMX500 Rebel komt in 2025 met een mini-kopkuipje, harmonicarubbers om de vorkpoten, bronzen wielen en luxe stikwerk op het zadel.

Honda CMX500 rebel

Dat ze ook op de Honda-marketingafdeling af en toe eens aan de paddenstoelen zitten heeft als leuk neveneffect dat je persberichten binnenkrijgt met een hoog ‘hoe bedenken ze het?’-gehalte. De CMX1100SE Rebel is immers de eerste Honda sinds de RC213V-S die af-fabriek met bar-end spiegels komt.

Ter herinnering: de RC213V-S was de hyperexclusieve straatlegale versie van Marc Márquez’ RC213V racemonster met 1.000cc 90° V4 … waar de CMX1100 Rebel op vlak van uitstraling en prestaties toch een beetje bij achterblijft. Al geniet de 1.084cc paralleltwin van de grote Rebels van dezelfde upgrade die het blok ook al in de NT1100 en de diverse Africa Twins kreeg, met een iets verhoogde compressieverhouding die voor een streepje meer koppel in de lage en middelste toeren biedt.

Honda CMX1100 Rebel

Koop je een CMX1100SE Rebel, dan krijg je de Rebel met een kopkuipje, vorkrubbers, een kort ‘sportief’ voorspatbord en dus bar-end spiegels. Net als bij de CMX500 staat het stuur op CMX1100 wat hoger en dichter bij de bestuurder, het zadel kreeg tien millimeter extra vulling zonder dat de zadelhoogte van 710 mm moest worden aangepast. Alle nieuwe Rebels staan al op de website van Honda, evenwel nog zonder prijskaartjes.

Honda CMX1100S Rebel

Honda CMX1100 Rebel

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen