KTM 990 Duke R: met de R van Race

KTM 990 Duke R

Ready to Race, er zitten niet voor niets een paar R’en in KTM’s huisslogan, en dat gevoel moet ook de nieuwe 990 Duke R uitdragen. Het is bijna traditie dat de Oostenrijkers een jaar na het presenteren van het basismodel met een R-versie op de proppen komen en gelukkig is 2025 daarop geen uitzondering.

In navolging van de 990 Duke komt KTM nu dus met de R-versie waarbij de ‘middenklasse’ naked op vrijwel alle punten is aangescherpt. Laten we beginnen bij het veerwerk, uiteraard van WP maar dan de hightech versie.

KTM 990 Duke R

Vooraan zien we een dikke 48 mm Apex vork met open cartridge, niet alleen 5 mm dikker (en daardoor 34 % stijver) maar ook met een langere veerweg van 143 mm. Uiteraard volledig instelbaar en ook nog eens met een zeer royaal stelbereik, net als de Apex shock achter die trouwens gebruikmaakt van een lineaire veer en nieuwe linksysteem voor een beter gevoel.

Door de aangepaste link van de schokdemper groeide de wielbasis 5 mm (nu 1.481 mm) wat moet bijdragen aan meer stabiliteit, terwijl de langere veerwegen het zwaartepunt iets hoger leggen. De swingarm is optisch identiek maar heeft meer flex.

KTM 990 Duke R

De remmen komen uit de Italiaanse Brembo-stal; Stylema monoblocs laten zich aansturen via stalen remleidingen en een Brembo MCS radiaal gemonteerde pomp. De klauwen zelf bijten zich vast in grotere 320 mm schijven. Geen overbodige luxe aangezien de dadendrang van de 947cc LC8c met 7 pk groeide naar een piek van 130 pk. Het koppel bleef gelijk met 103 Nm.

Uiteraard kan je terugvallen op verschillende digitale hulptroepen om dit Oostenrijkse enthousiasme een beetje te beteugelen (of net niet, kwestie van uitzetten…), alles op te roepen op dat waanzinnige H88 dashboard dat groter is dan een doorsnee iPad. Soit, drie rijmodi zijn voorgekookt, (Rain, Street, Sport) en in de vierde Custom-stand mag je zelf aan de gang.

KTM 990 Duke R

De 6assige IMU stuurt een hele riedel aan elektronische opties aan, waaronder bochten-ABS, hellingshoekgevoelige TC, wheelie control, launch control, gasrespons, slip adjust en de Quickshfter+. Niet standaard is de Track Mode en twee extra Custom Modes, die na de Demo Mode (1.500 km) achter slot en grendel gaan en pas na betaling van borg weer vrij worden gelaten.

Nieuw is wel Supermoto+ mode in de ABS-setting, die laat de rijder vrij om zelf het achterwiel te blokkeren tot het systeem na ongeveer acht graden zijwaartse ‘slide’ toch een handje komt helpen…

KTM 990 Duke R

De zitpositie is overigens wezenlijk anders, zo is de zadelhoogte 15 mm hoger (met dank aan de langere veerwegen) terwijl de voetsteunen hoger en verder naar achteren zijn geplaatst voor een sportievere, meer voorwielgerichte aanvalshouding; om diezelfde reden is het stuur vlakker en verder naar voren gezet.

Michelin Power Cup2 rubber moet grip op de zaak houden. Levering en prijs hangen nog in het luchtledige, maar we houden je op de hoogte.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen