Moto Morini heeft zonet op de Eicma de 3 ½ voorgesteld, waarmee een iconische modelnaam zijn rentree maakt. Op basis van hetzelfde 60° V-twin bouwt Morini de Rumble bobber. De Corsaro GT (nog zo’n legendarische modelnaam die terugkeert) heeft een 90° V-twin in het vooronder, de Alltrhike doet het dan weer met een 450cc paralleltwin.
Vijftig jaar na zijn eerste lancering viert de 3 ½ zijn comeback en volgens Morini is de 3 ½ de perfecte combinatie van geschiedenis en innovatie. De looks zijn sowieso geslaagd met een hele nette horizontale lijn die van radiator tot achterlicht wordt doorgetrokken.
De 350,3 cc V-twin heeft de cilinders in een hoek van zestig graden staan en perst er 31 Nm bij 6.500 toeren en 32,6 pk bij 8.500 omwentelingen uit. Voor en achter is er 120 mm veerweg beschikbaar, van de monoshock achter kan je de voorspanning instellen, de upside-down voorvork met 43 mm vorkpoten is niet instelbaar.
Morini koppelt het enkel stalen wiegframe aan een aluminium swingarm en een brandstoftank van vijftien liter. Nog meer cijfertjes: de zadelhoogte zit op 780 mm terwijl Moto Morini een drooggewicht van minder dan 165 kilo claimt.
Het voorwiel rem je af met een radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw en een 300 mm remschijf, achteraan heb je een 255 mm remschijf en een tweezuigerremklauw ter beschikking. De topsnelheid bedraagt 150 kilometer per uur, alle verlichting is led en Morini maakt melding van een geïntegreerd navigatiesysteem op het TFT-scherm.
Rumble
De Rumble maakt gebruik van dezelfde 60° V-twin met identieke prestaties en topsnelheid. Anders dan bij de kettingaangedreven 3 ½ wordt de eindaandrijving van de Rumble verzorgd door een onderhoudsvrije getande riem. Ook hier een enkel stalen wiegframe, maar dan wel in combinatie met een stalen swingarm die door twin shocks ondersteund wordt.
De upside-down voorvork met 43 mm vorkpoten is niet instelbaar en biedt 120 mm veerweg, de stereovering achter kan je naar veervoorspanning instellen en levert 100 mm veerweg. Het zadel zit op een heel toegankelijke 735 mm, in de tank kan zestien liter brandstof en droog blijft de Rumble volgens Morini onder de 175 kilo.
Corsaro GT
De Corsaro viert z’n comeback als GT met een 749cc 90° V-twin van 96 pk waar Morini ook een A2-verise van belooft. De V-twin met contraroterende krukas en droog carter moet de rijklaar 215 kilo wegende Corsaro GT naar een topsnelheid van 210 kilometer per uur kunnen stuwen.
Het frame is een combinatie van aluminium smeedwerk en stalen buizen, de achterbrug is een aluminium exemplaar. Met 17” wielen voor en achter is duidelijk dat de Corsaro GT ondanks zijn hoge en ranke bouw een pure wegmotor is.
De zithoogte bedraagt 835 mm, in de benzinetank past negentien liter brandstof. De Corsaro GT wordt in de tweede helft van 2025 verwacht met volledige ledverlichting en een 7” TFT-dashboard met geïntegreerd navigatiesysteem én dodehoeksensors.
Alltrhike
In de lettersoep ‘Alltrhike’ vind je het Engelse woord voor wandeling of excursie (hike, dus), waarmee volgens Moto Morini de modelnaam meteen verklaard is. Kan goed zijn, wij zoeken gewoon nog een manier om het uit te spreken.
Voor deze lichte allroad gebruikt Morini een 450cc paralltwin die 44 Nm en exact evenveel pk zou moeten leveren. Kwestie van offroad alle pistes open te houden (badum tsss!) staat de Alltrhike op een 21” voorwiel en een 17” achterwiel.
De Kayaba UPSD voorvork met 41 mm vorkpoten en 210 mm veerweg en de Kayaba monoshock achter met 190 mm veerweg zijn allebei volledig instelbaar (veervoorspanning + in- en uitgaande demping).
Het tweekrings ABS is uitschakelbaar om het plezier op het onverhard niet te beknotten. Droog weegt de Alltrhike 170 kilo, het zadel zit op 847 mm en in de tank kan je achttien liter benzine pompen. De Alltrhike heeft als A2-model ook de geïntegreerde navigatie. Het lijkt ons dat Moto Morini met de Alltrhike de CFMOTO 450MT het vuur aan de schenen moet kunnen leggen.