Ducati gaat in het sportieve ‘middensegment’ een andere koers varen met de nieuwe Panigale V2 en Streetfighter V2. Minder focus op topvermogen en dito prestaties, meer de nadruk op straatgebruik, een zekere mate van betaalbaarheid en langere onderhoudsintervallen. Aan de basis van deze nieuwe filosofie: de splinternieuwe 90° V2.
Laten we aftrappen met de snelste van de twee nieuwelingen (of eigenlijk zijn het er vier, inclusief S-versies), de Panigale V2. Een compleet opnieuw ontworpen machine die alleen de naam van het vorige model heeft behouden en die mede dankzij het nieuwe 90° V2 blok de lichtste Panigale (-17 kg ten opzichte van het vorige model) wordt die ooit door Ducati is geproduceerd.
Wat dat inhoudt? Dat Italiaans kampioen Supersport Davide Stirpe tijdens eerdere testritten op het circuit van Vallelunga met de nieuwe Panigale V2 slechts twee tienden van een seconde langzamer was dan met het vorige model, ondanks 35 pk minder in het arsenaal, om maar iets te noemen. Dat is Ducati-taal voor ‘minder vermogen, maar nog steeds even snel, hoor!’
Het ontwerp van de nieuwe Panigale V2 is deels afgeleid van de nieuwe Panigale V4, inclusief de neus met full-ledkoplamp en de bijna horizontale dagrijverlichting; maar de achterkant is toch wel volledig andere koek, met de fraaie hooggeplaatste pijpjes onder het kontje.
Drijvende kracht achter de nieuwe Panigale en Streetfighter is natuurlijk het nieuwe V2 hart dat de uitgaande Superquadro 955 vervangt. Zonder desmodromische klepbediening maar mét variabele kleptiming, Euro5+ gehomologeerd, goed voor 890cc en 120 pk. O ja, en een onderhoudsinterval van 30.000 km voor het kleppenstellen.
Crux is natuurlijk de bruikbaarheid van het vermogen, Ducati claimt een koppelcurve waarbij 70 % van de maximale waarde al beschikbaar is bij 3.000 tpm en 80 % beschikbaar blijft van 4.000 tot 11.000 tpm. Daar doe je natuurlijk vooral op straat je voordeel mee.
Wie de Panigale V2 op het circuit wil gebruiken, kan de bekende race-uitlaat monteren. Die verhoogt het maximumvermogen naar 126 pk, terwijl het gewicht met 4,5 kg afneemt. Vraag is alleen welk circuit dit soort uitlaten nog toelaat, natuurlijk… Rijklaar zonder benzine komt de nieuwe Panigale V2 S op 176 kg, een pk-gewichtsverhouding van 0,68 pk/kg.
Het nieuwe rijwielgedeelte is typisch Panigale, dus met een monocoque voorframe, het blok als dragend deel en ook hier een dubbelzijdige achterbrug die qua ontwerp geïnspireerd is op de holle symmetrische swingarm van de Panigale V4.
De standaard Panigale V2 is uitgerust met een 43 mm Marzocchi vork en Kayaba schokdemper – volledig instelbaar, uiteraard – terwijl de Panigale V2 S met het bekende Öhlins spul op de proppen komt (TTX achter, NIX30 voor). Overigens wel in combinatie met een lithium-ion accu die het gewicht nog iets extra terugbrengt. Geen verrassing: Brembo verzorgt de remmelarij met twee 320 mm schijven, M50 monobloc remklauwen en een PR16/21 radiale rempomp.
Ook de Panigale V2 is uitgerust met een zesassige IMU als grote digitale regelneef voor onder andere het bochten-ABS (met slide-by-brake), Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control en het nieuwe Ducati Quick Shift 2.0 standaard op beide versies.
Achter de niet al te diep gepositioneerde clip-ons kan je kiezen uit vier rijmodi (Race, Sport, Road, Wet) die voorgekookt zijn door Ducati, maar wel zelf helemaal naar wens in te stellen. Dat doe je via het nieuwe 5” TFT display met drie weergavemogelijkheden (Road, Road Pro en Track).
In het kielzog van de Panigale volgt de nieuwe Streetfighter V2 hetzelfde ‘realistische’ spoor van meer bruikbaar vermogen en minder kilo’s. Sterker, bij de naked werkt dat zelfs nog even iets verder door. Door ontbreken van het kuipwerk stopt hier de weegschaal al bij 175 kg terwijl de Streetfighter motorisch uit hetzelfde 120 pk sterke vaatje tapt.
Natuurlijk is de zitpositie wezenlijk anders door het hogere, op risers geplaatste stuur dat de clip-ons vervangt, maar verder is de opbouw volledig identiek: qua frame, veerelementen, wielen, remmen, blok, elektronica… Zelfs de eindoverbrenging is hetzelfde met een 15/41 tandwielverhouding.
Standaard staan de Panigale en de Streetfighter trouwens op Pirelli Diablo Rosso IV banden in de maten 120/70 en 190/55. Voor circuitgebruik is het mogelijk om Pirelli Diablo Supercorsa slicks te monteren met een 180/60 of 190/60 achterband.
De nieuwe Panigale en Streetfighter V2 zullen eind januari 2025 bij de dealers verschijnen, alleen in Ducati Red kleurstelling. De standaardversies zullen worden aangeboden in een tweezits configuratie, terwijl de S-varianten beschikbaar zullen zijn als eenzits optie, met een passagierskit beschikbaar als accessoire.
De Panigale V2 rolt vanaf € 16.490,- de showroom uit, de Streetfighter V2 doet dat vanaf € 15.490,- (NL: € 20.490,- voor de Panigale, € 18.890,- voor de Streetfighter).