Een van de sympathiekste Eicma-onthullingen vond plaats op de Suzuki-stand, waar het doek van onmiskenbare lolbroekjes DR-Z4S en DR-Z4SM werd getrokken: twee verschillende modellen met dezelfde 398cc eencilinder in het vooronder.
De DR-Z4S Dual Sport is de opvolger van de DR-Z400S uit 2000. Die was in Europa al geruime tijd niet meer verkrijgbaar, maar daarom niet uit de Suzuki-catalogus verdwenen. Met z’n hogere zitpositie en 21” voorwiel (18” achter) mikt de DR-Z4S voornamelijk op het onverhard, maar schuwt de openbare weg absoluut niet.
De DR-Z4SM Supermoto (opvolger van de DR-Z400SM) is met z’n kortere bouw, meer naar voren gerichte zithouding en 17” wielen duidelijk bedoeld voor kronkelwegen en de stad – en een supermotardcircuit, natuurlijk.
Beide motoren doen het dus met dezelfde 398cc vloeistofgekoelde eencilinder (uiteraard Euro5+) met ride-by-wire en een uitgebreid pakket rijhulpjes. De eenpitter is goed voor 38 pk @ 8.000 tpm en 37 Nm @ 6.500 tpm. Ook aan boord: drie rijmodi, tractiecontrole en uitschakelbaar ABS.
Beide Suzuki modellen zijn opgebouwd rond een volledig nieuw ontwikkeld stalen twin-spar frame met alu subframe en alu swingarm. Zowel de S als de SM zijn voorzien van een volledig instelbare KYB upside-down en eveneens ruim instelbare monoshock achter, uiteraard met andere weerwegen (DR-Z4S: 280 mm voor, 296 mm achter – DR-Z4SM: 260 mm voor, 277 mm achter).
Zoals het een hedendaagse motor betaamt zit er ledverlichting rondom, het dashboard is een eenvoudig lcd-scherm dat de basics toont maar dat volstaat ook op motoren als deze. In de compacte, vlakke tank kan 8,7 liter.
De Suzuki DR-Z4S zet rijklaar 151 kg, de zithoogte bedraagt 920 mm. De iets lagere DR-Z4SM (890 mm) weegt rijklaar 154 kg. Beide DRZ’jes worden in de tweede helft van 2025 verwacht, prijzen zijn nog niet bekend.