Een écht ‘Hoe maakt u het?’-verhaal is dit niet omdat Wunderlich de productie zelf aan onderaannemers uitbesteedt, maar in Grafschaft-Ringen zijn ze wel met zomaar eventjes honderd man om al die producten te bedenken, te ontwikkelen en aan de man te brengen.
De laatste honderd kilometer tot Grafschaft-Ringen heb ik in de stromende regen afgewerkt en ik vertoon dan ook verdacht veel gelijkenissen met een verzopen waterkieken als ik de imposante showroom binnenwandel en meteen de benedenverdieping onder water zet. De begroeting met pr-dame Ariane Bischoff en marketingdirecteur Herbert Schwarz is hartelijk. Schwarz is een man met een rijke staat van dienst in de motorbranche, een frisse kijk op zaken doen én een hart dat klopt voor de motor.
Mijn bewondering voor de moderne bedrijfsgebouwen en het grote aantal showmotoren op het gelijkvloers wordt geapprecieerd. “Wunderlich bestaat veertig jaar en verhuisde in die periode maar liefst vier keer, telkens was een groter pand nodig om voldoende producten op voorraad te kunnen leggen en al het personeel een plekje te bieden. Ondertussen werken we hier met honderd personen, waarvan er veertien continu bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe producten”, legt Schwarz uit.
Niet treuzelen
Dat er zoveel motoren in de showroom staan heeft meerdere redenen, verduidelijkt Schwarz: “De populairste motoren hebben we hier staan en ze zijn allemaal voorzien van een pak Wunderlich accessoires, ideaal voor klanten om de producten in werkelijkheid te zien en om ook eens op een motor te gaan proefzitten.”
“Daarnaast zijn die machines essentieel in het ontwikkelingsproces van nieuwe producten. Omdat Wunderlich niet als OEM-onderaannemer voor motormerken produceert, moeten wij altijd wachten tot een nieuwe motor in de winkel verschijnt om te kunnen starten met de ontwikkeling van nieuwe accessoires.”
“Van zodra bijvoorbeeld een R 1300 GS bij BMW in de showroom staat, kopen wij er meteen eentje bij een bevriend concessiehouder. Pas dan kunnen we bekijken welke accessoires volgens ons relevant zijn, kunnen we beginnen met de maten te nemen en het ontwikkelings- en productieproces in gang te zetten. Je begrijpt dat we de periode tussen de lancering van een nieuwe motor en de productie van onze accessoires zo kort mogelijk willen houden, je moet het ijzer smeden terwijl het heet is.”
Dagelijks gaan er bij Wunderlich ongeveer zevenhonderd pakketten de deur uit, het kanaal dat die producten van fabrikant tot klant volgen is per land sterk verschillend. “In Duitsland koopt tachtig procent van de klanten zijn Wunderlich spullen online, waarna ze vaak naar een handelaar trekken om de montage te laten doen. In Frankrijk is dat compleet anders, daar bestelt minstens de helft van onze klanten zijn Wunderlich accessoires via een dealer.”
“We zijn trouwens ons aanbod aan het uitbreiden, niet alleen wat de producten zelf betreft, maar ook wat de merken aangaat. Wunderlich focuste zich in het begin heel erg op de BMW toermodellen, nu breiden we dat flink uit met adventure spullen en kijken we ook naar de nieuwe modellen die Harley-Davidson en Ducati op de markt brengen. Dat helpt ons flink om de business uit te breiden en stabieler te maken”, klinkt het.
Knipperlichtjes
Zoals gezegd produceert Wunderlich zelf niets, alle productie is uitbesteed aan onderaannemers. Zo maakt Stadler de kleding en ontwikkelde Wunderlich in samenwerking met Kellermann knipperlichten voor de R 1300 GS die de licht- en remlichtfuncties van de GS scheiden van de knipperlichten.
“Ik snap nog altijd niet hoe BMW de motor met die combinatie van achterlichten, remlichten en knipperlichten gehomologeerd gekregen heeft. Ik vind het sowieso onduidelijk in het verkeer en dus ook onveilig, maar in samenwerking met Kellermann hebben we nu een alternatief”, toont Schwarz als we de ontwikkelingsafdeling binnenwandelen.
Hier zwaait Daniela Hoffmann de plak, zij stuurt een team van veertien ingenieurs aan. “De komst van de 3D-scanner heeft ons leven een stuk gemakkelijker gemaakt. Als we een nieuwe motor in huis hebben, kunnen we de verschillende zones met de 3D-scanner opmeten, wat ons heel veel tijdswinst oplevert”, steekt Hoffmann van wal.
“Om de ontwikkelingskosten en ontwikkelingstijd van een nieuw product tot een minimum te herleiden, zullen we altijd eerst kijken of we een bestaand Wunderlich product als basis kunnen nemen en welke aanpassingen dan nodig zijn. Want die producten hebben al het hele ontwikkelingstraject doorlopen en hebben hun waarde al bewezen.”
“Moeten we van nul beginnen, dan halen we er onze Franse freelance designer bij. Die komt al twintig jaar lang wekelijks langs om voor alle nieuwe producten vijf tot tien voorstellen te doen van hoe dat product er zou kunnen uitzien. Afhankelijk van het product in kwestie maken we dan prototypes. Is dat bijvoorbeeld een windscherm, dan kunnen we dat samenstellen uit zes delen die uit onze 3D-printer komen. Zo’n 3D-geprint scherm is sterk genoeg om te monteren en om de luchtstromen te testen op de weg.”
“Van andere onderdelen die zwaarder belast worden moeten we de prototypes ofwel hier zagen, plooien en lassen als het bijvoorbeeld kofferhouders of motorbescherming betreft, of we laten het prototype door middel van spuitgietwerk maken. Voor kunststof onderdelen wordt in de laatste rechte lijn van het ontwikkelingsproces altijd nog een prototype in spuitgietwerk gemaakt; want het is niet alleen belangrijk hoe zo’n onderdeel eruitziet en of het functioneert op de motor, je moet ook nagaan of het gemakkelijk te produceren valt en of de kwaliteit wel stabiel is. Al die parameters worden in overleg met onze onderaannemers bekeken, negentig procent van onze onderaannemers zit trouwens in Duitsland”, doceert Daniela.
Is anders wel beter?
Omdat ik nu eenmaal een slecht karakter heb, kan ik niet om de vraag heen hoe bedrijven als Wunderlich erin slagen om motoren beter te maken. Want zo’n R 1300 GS, die is bij BMW maanden in ontwikkeling geweest, daar laten ze toch ook weinig aan het toeval over – of dat mag je toch hopen? Het antwoord had ik wel een beetje kunnen voorspellen.
“Motorrijden is een heel persoonlijke aangelegenheid en alle motorrijders zijn anders. Niet alleen qua lichaamsbouw – wat al een hele invloed heeft op bijvoorbeeld het comfort – maar ook wat de rijstijl en het gebruiksdoel van de motor betreft. En dan kunnen wij zeer zeker het verschil maken. Zo zijn zadels een belangrijk aandachtspunt voor Wunderlich en maken wij heel lange testritten met prototypes. Vier à vijf complete rijdagen na mekaar worden er gemaakt om de vorm en de vulling van een nieuw zadel te evalueren, waardoor zo’n ontwikkelingstraject toch al snel een half jaar in beslag neemt. Voor de R 1300 GS krijgen we trouwens bestuurderszadels in drie hoogtes, met en zonder verwarming”, gooit Hoffmann er nog achteraan.
Hoe goed de ontwikkelaars ook hun voorbereidend werk doen, de complexiteit van moderne motoren stelt hen soms voor verrassingen. Zo ook in het geval van onze R 1300 GS. Als we teruglopen naar de werkplaats om te kijken welke onderdelen er zijn gemonteerd, stelt Daniela vast dat we met een ‘specialleke’ zitten.
“Jullie hebben een GS met een manueel instelbaar windscherm, maar zonder de winddeflectoren op de zijkant van de kopkuip. In alle eerlijkheid: het Marathon windscherm dat we op jullie motor gemonteerd hebben, hebben wij nog niet getest zonder deflectoren. Dus wil je ons alsjeblieft op de hoogte houden van je bevindingen?”, drukt Daniela Hoffman me op het hart.
Alsof de weergoden ook hun duit in het zakje willen doen, word ik op de terugweg drie uur lang gegeseld door hoosbuien en stormwind. Het is een hondenstiel, accessoires testen voor Wunderlich…
Wat hebben we hier?
Onze BMW R 1300 GS duurtestmotor hebben we bewust redelijk ‘kaal’ aangekocht (elke gelijkenis met de redacteur die de test uitvoert wordt als puur toeval beschouwd) om zo veel mogelijk accessoires op de machine te kunnen testen. Dit zijn de accessoires die we bij Wunderlich in test hebben genomen en onze eerste bevindingen. Ruimere reviews volgen na een langere testperiode.
Marathon windscherm gerookt (€ 199,90)
Het verschil in bescherming met het standaard, kleine windscherm is vanaf de eerste meters voelbaar, al moet ik wel serieus wennen aan de looks van het windscherm dat – zeker met de ruit in de hoge positie – een beetje als een champignon boven de motor zweeft. Ook bij hogere snelheden blijft het windscherm stabiel en wordt het hefsysteem niet overmatig belast, met het windscherm hoog heb ik wel een beetje last van turbulenties. De komende maanden krijgen we nog andere windschermen en gaan we ook met deflectoren op de kuip aan de slag.
Click Bag 6 L + tankring (€ 159,90 + € 39,90)
Een tanktas die op een specifieke ring op de tankdop wordt gemonteerd is niet nieuw, de Click Bag van Wunderlich is wel redelijk geniaal omdat je de tas kunt opritsen naar een groter volume en omdat je de tanktas vooraan en achteraan naar omhoog kunt klikken. Dat laatste zorgt ervoor dat je ook met de tanktas gemonteerd nog altijd toegang hebt tot het opberg- en oplaadvakje voor je telefoon.
Extreme zijkoffers zwart + kofferhouders + sloten (€ 949 + € 259 + € 29,90)
Met links en rechts 45 liter inhoud en meer dan ruimte genoeg om in elk van de koffers een integraalhelm op te bergen, verandert de GS met de Extreme koffers in een soort van gemotoriseerde sjerpa. Keerzijde van de medaille is dat de koffers breed uitbouwen, met een achterwerk van meer dan een meter breedte moet je bij het filefilteren niet te onnozel doen. De koffers worden van aan de binnenkant met een grote moer op de kofferhouder bevestigd, veilig voor dieven maar net iets minder praktisch bij het monteren en demonteren. Bij het sluiten van de kofferdeksels moet je erop toezien dat het rubbertje dat het deksel aan de koffer vasthoudt niet klem komt te zitten tussen de afdichting van het kofferdeksel, anders kan langs dat kiertje water naar binnen sijpelen.
Koplampbeschermer (€ 119,90)
Of je die eigenzinnig gevormde koplamp van de 1300 GS mooi vindt of niet, je wil ze vooral heel houden. Deze gemakkelijk afneembare (handig voor het schoonmaken) beschermer voorkomt schade door steenslag. Opgelet: dit onderdeel is niet gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg in Duitsland.
Guard valbeugels (€ 319)
De Guard valbeugels zijn er voor wie vooral op de weg blijft met z’n GS, de Ultimate valbeugels zijn nog forser uitgevoerd voor wie vaak offroad gaat met z’n Beemer. We zijn blij dat de Guard beugels op onze motor zitten, maar hebben niet de ambitie om ze te testen.
Meer info: wunderlich.de
Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Bart De Schampheleire, Wunderlich