Producttest: Macna Angle

Macna Angle

Zichtbaarheid is in de wintermaanden belangrijk voor motorrijders, al is niet iedereen fan van fluohesjes. In dat geval kan Night Eye een oplossing zijn. In juni 2009, ruim vijftien jaar geleden alweer, kreeg de Duitse fabrikant van technische stoffen Schöller een Techtextil Design Plus Award voor ‘Glow in the dark’, een stof waarmee ik niet veel later in de fietssport kennismaakte en meteen verstomd stond van de capaciteiten van het materiaal.

Overdag zag de fietstrui er gewoon zwart uit, maar de hele stof was met een soort microscopisch kleine glasdeeltjes beplakt die in het donker alle licht terugkaatsen. Vergelijkbaar dus met wat de grijze reflecterende banden op fluohesjes doen. Waarom die stof in de voorbije vijftien jaar bijzonder weinig gebruikt werd en wordt begrijp ik niet, want Night Eye heeft vooral voordelen. Zoals daar zijn: het ziet er overdag uit als gewone kleding en als het donker wordt vergeet je nooit je fluohesje aan te trekken (want je hebt het eigenlijk altijd aan).

Macna Angle

Al kan je ook een nadeel bedenken. Als Night Eye vuil wordt en dat laagje vuil de reflecterende werking van de minuscule spiegeltjes verhindert, zit je met een probleem. Tijdig wassen is dus de boodschap. Want terwijl je een vuil fluohesje van pakweg dertig euro al eens gemakkelijk vernieuwt, kost een kledingstuk met Night Eye toch gevoelig meer.

Het is echter niet alleen omwille van de Night Eye stof dat de Macna Angle heel hoog scoort in mijn ranglijst van motorjassen die ik in de voorbije vijfentwintig jaar al gedragen heb. De klassieke drielaags jas is voor mij functioneel in elk jaargetijde. Hoewel het aantal ventilatieopeningen beperkt is, is de Angle in de zomer licht en luchtig om te dragen. Onder die buitenjas met korte snit zit een waterdichte laag, daaronder vind je de lekker dikke en comfortabele thermische voering.

Macna Angle

Alle drie de lagen worden met ritsen aan mekaar verbonden, waardoor het lijkt alsof er een paar kilometer ritsen door het geheel lopen. Maakt mij echter niks uit want ritssluitingen blijven veel beter op hun plek zitten dan combinaties van knopen met elastische lusjes.

De afneembare kap (die je ook met een haak op het rugpaneel kunt borgen) geeft je wat meer street credibility, de jas is standaard voorzien van protectoren op ellebogen en schouders. De optionele rugbeschermer is zijn 45 euro meer dan waard wegens goed gevormd, stevig en comfortabel.

Macna Angle

Het enige minpuntje dat je voor de Angle zou kunnen verzinnen, is dat door de relatief korte snit in combinatie met de lage kraag er op een koude dag langs boven en onder wel wat koude rijwind naar binnen komt gewaaid. En bij gebrek aan stormkraag en 360° rits (er is enkel een verbindingsrits onderaan het rugpand voorzien) kan je dat probleem niet echt oplossen.

Getest door: Bart de Schampheleire
Maten: S – XXXL
Prijs: € 339,95
Meer info: macna.com

Macna Angle

Deel

Gerelateerde artikels

Dunlop Trail Max Raid

Bandentest: Dunlop Trailmax Raid

Dat zandhappers ook graag een streepje asfalt meepikken, en omgekeerd, is niks nieuws. En Dunlop heeft daarvoor de perfecte band in het gamma. Met een

Ixon Eddas

Producttest: Ixon Eddas

‘Wat een ongelooflijk mooi adventurepak!’ is mijn reactie wanneer ik bij Ixon-dealer Vanzeebroeck in Sint-Pieters-Leeuw deze Eddas combi ga passen. Een klein jaar later is

Continental ContiAttack SM2

Bandentest: ContiAttack SM2

Een band, enkel en alleen voor straatlegale supermotards. Klinkt onlogisch? Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie ook heel wat vragen had. Los van