Nieuws uit Frankrijk: filefilteren en vignetten kleven

Frankrijk filerijden vignet

Goed nieuws en vervelend nieuws voor wie met de motor wel eens in Frankrijk vertoeft. Het goede nieuws is dat de politieke soap rond het filefilteren voor motoren eindelijk is beslist in het voordeel van de motorrijders. Het vervelende nieuws is dat ook de Fransen in de ban zijn van Lage Emissie Zones en dat we als motorrijders die dans niet ontspringen.

Eerst het goede nieuws, uiteraard. De Franse politici hebben er een klein decennium over gepalaverd en zijn in die periode een paar keer van gedacht veranderd, maar sinds 9 januari 2025 is filefilteren er voor motorrijders eindelijk in een wettelijk kader gegoten en toegelaten. Net zoals in België moeten motorrijders tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

Filefilteren mag enkel op wegen van minstens twee keer twee rijstroken die door een vaste middenberm worden gescheiden en waar de maximumsnelheid tussen de 70 en 130 kilometer per uur ligt ‘of waar de lokale overheid een lagere maximumsnelheid heeft ingesteld’, meldt de website van het Franse ministerie van verkeer. Dat laatste is van belang voor de Parijse périphérique, waar sinds kort vijftig kilometer per uur als maximumsnelheid geldt.

Als motorrijder mag je niet harder dan vijftig kilometer per uur rijden tussen de files, als op één van de twee rijstroken het verkeer helemaal stilstaat mag je als motorrijder met maximum dertig kilometer per uur door de file snijden. Een andere motor die aan het filefilteren is inhalen, mag niet.

Een inbreuk op de bovenstaande regels wordt in Frankrijk als een overtreding van de vierde graad beschouwd en kost Fransen drie punten op hun rijbewijs. Wat dat ons, buitenlanders, gaat kosten is nog niet duidelijk.

LEZ
Het vervelende nieuws uit Frankrijk is dat alle agglomeraties met minstens 150.000 inwoners vanaf dit jaar een ‘Zone à Faibles Emissions’ oftewel een LEZ moeten hebben en dat daar voor de weggebruikers een verplicht vignet, het zogenaamde Crit’Air, bij hoort. Concreet komt het erop neer dat er op 1 januari 2025 liefst dertig nieuwe milieuzones bijgekomen zijn en die liggen soms vlakbij de Belgische grens zoals in Valenciennes, Duinkerken, Rijsel en Béthune.

1_Frankrijk filerijden vignet

Knap vervelend voor motorrijders op doorreis is dat in veel gevallen ook de snelwegen bij de Lage Emissie Zone worden gerekend. Dat is bijvoorbeeld het geval op de snelwegen rond Rijsel, rij je vanuit België door Rijsel richting Parijs, dan moet je al een Crit’Air hebben. De milieusticker moet vast op de motor bevestigd worden, is gelukkig relatief goedkoop (3,11 euro + 1,80 verzendingskosten) en blijft levenslang geldig, op voorwaarde dat de motor dezelfde nummerplaat behoudt. Schrijf je de motor in op een nieuwe nummerplaat, dan moet je een nieuwe Crit’Air bestellen. Heb je vlak voor afreis je Crit’Air besteld en is die nog niet geleverd op het moment dat je vertrekt, dan volstaat het om het ontvangstbewijs van je bestelling op zak te hebben om een mogelijke boete te ontlopen.

Kleuren en categorieën
In totaal voorziet Frankrijk zes types van milieusticker. De groene milieusticker is voorbehouden voor alle voertuigen die aangedreven worden door een krachtbron op elektriciteit of waterstof.

In categorie 1 (paarse sticker) zitten de Euro4 en -5 motoren, samen met onder andere personenwagens die onder Euro5 en -6 vallen. De motoren die ‘Euro 3’ op het gelijkvormigheidsattest hebben staan krijgen een gele milieusticker waarmee ze in categorie 2 vallen.

Categorie 3 (oranje sticker) is voor de motoren die aan Euro2 voldoen, categorie 4 (bordeaux milieusticker) is voor tweewielers die – los van hun Euro-classificatie – tussen juni 2000 en juni 2004 een eerste keer zijn ingeschreven.

En daar knelt het schoentje voor wie van plan was om met een wat oudere motor door Frankrijk te gaan rijden: voor alle motoren die voor juni 2000 zijn ingeschreven kan je simpelweg geen Crit’Air milieusticker kopen en met die machines kan je dus geen enkele Lage Emissie Zone in Frankrijk in. Waardoor toeren met een oldtimer in Frankrijk een soort van reuzenslalom rond de agglomeraties wordt.

Afhankelijk van hoe een agglomeratie zijn LEZ heeft georganiseerd, zal aan de rand van die Lage Emissie Zones met borden aangegeven worden welke categorieën van voertuigen er toegelaten zijn en eventueel op welke tijdstippen. Aan de hand van de kleur van je milieusticker weet je dan waar je nog mag rijden en waar niet. Maar bij gebrek aan milieusticker wordt dat dus voor motoren van voor juni 2000 een redelijk hopeloze zaak.

Naar Franse traditie is er nog geen uniforme wetgeving, zo zijn er sommige steden waar je enkel op weekdagen tussen 8 en 20 uur een Crit’Air moet hebben om in de Lage Emissie Zone te mogen rijden. Wat jammer genoeg wel een stuk duidelijker is, zijn de boetes die beginnen bij 68 euro en kunnen oplopen tot een veelvoud van dat bedrag. Gezien de lage kost van de Crit’Air milieusticker is het daarom geen slecht idee om er eentje te bestellen op de officiële site van de Franse overheid. Als dat lukt voor jouw motorfiets, uiteraard…

Deel

Gerelateerde artikels