Producttest: Bell Moto-9S Flex Seven Vanguard

Ténéré Travel Trophy 2024

Deze Bell beschermt me bij alles wat naar offroad ruikt. Daarbij horen natuurlijk de nodige valpartijen, zij het altijd aan zeer lage snelheid en op gras of in de modder – de impact daarvan is dus een stuk minder groot dan op asfalt. Waarmee ik overigens niet wil aanmoedigen om te blijven rijden met een helm waarmee je gevallen bent; het spreekt voor zich dat van zodra deze Bell een stevige impact te verwerken krijgt, hij vervangen zal worden – zoals het hoort.

De buitenschaal is opgebouwd uit fiberglas composiet, de binnenschaal bestaat uit drielaags piepschuim dat de vrijgekomen energie bij een crash netjes verdeelt zodat de impact optimaal wordt opgevangen. De wangstukken zijn snel en makkelijk te verwijderen en dat is te danken aan het systeem met magneten dat Bell hanteert in plaats van de traditionele, vaak stugge drukknoppen. Ik gooi de wangkussens trouwens gewoon in de wasmachine en zelfs na anderhalf jaar zweten en ploeteren is de pasvorm nog steeds onberispelijk.

Bell Moto-9S Flex Seven Vanguard

De dubbele-D-sluiting is voor mij een must, alleen heeft Bell de ene D groter uitgevoerd dan de andere zodat je de rest van het riempje met een magneetje kan vastmaken. Handig, maar het zit soms storend in de weg; zeker als in de winter je kraag wat voller wordt door de combinatie van winterjas en dikkere buff.

De in hoogte instelbare klep zit vast met twee schroeven die je handmatig kan aandraaien middels het eenvoudig uitklapbare deel aan de schroef. Toch komen deze schroeven een beetje los, zeker wanneer de klep wind vangt bij hogere snelheden over asfalt. Maar goed, deze top endurohelm hoort eigenlijk niet thuis op een motor waarmee je geregeld snelheden boven de 100 km/u rijdt, dus dat is mierenneukerij. Voor elke rit gewoon even de schroefjes checken, desgewenst aandraaien en klaar.

Het kinstuk is robuust en groot uitgevoerd, prima voor het algemene veiligheidsgevoel en het vertrouwen. De ventilatiesleuf vooraan is voorzien van een mousse. Die houdt dan wel regendruppels tegen, anderzijds belemmert de mousse ook wel een beetje de doorstroming van de rijwind zodat mijn bril sneller aandampt.


Deze Bell Moto-9S Flex Seven Vanguard is een opvallende verschijning, en ik ben ook na anderhalf jaar nog steeds weg van het design. Met een nieuwprijs van 759,90 euro was de Bell Moto-9S Flex Seven Vanguard geen goedkope helm, maar hij voelt kwalitatief aan en die degelijkheid wordt ook bevestigd door het gebruik van hoogwaardige materialen. Wat mij betreft is dat prijskaartje dus zeker gerechtvaardigd. Bovendien kan je dit model intussen met fijne kortingen op de kop tikken als je een beetje rondneust.

Getest door: Stefaan Buyze
Meer info: mybihr.com

Ténéré Travel Trophy 2024

Deel

Gerelateerde artikels

Roadskin Paranoid-X

Producttest: Roadskin Paranoid-X

Ik heb al meermaals mijn voorliefde voor motorjeans uitgesproken omdat die me qua pasvorm nog altijd een stuk beter afgaan dan pure motorbroeken en omdat

Pandomoto Onyx

Producttest: Pando Moto Onyx

Ik was al een tijdje op zoek naar een degelijk paar korte lederen handschoenen en vond deze sobere Onyx bij Pando Moto, een Litouws merk

Halvarssons Racken

Producttest: Halvarssons Racken

We weten allemaal dat een kwalitatieve motorjas door de gebruikte materialen en protectoren meer weegt dan een doordeweeks casual jasje, maar met bijna 3,5 kilo