Triumph komt met een nieuwe toevoeging aan het offroad-gamma: daar krijgen de TF 450RC en TF 250-X crossmotoren nu het gezelschap van de gloednieuwe TF 250-E en 450-E enduromodellen, die een lichtgewicht alu ruggengraatframe delen.
Tussen de ribben van de TF 450-E zit een 450cc vloeistofgekoelde eencilinder die 58,6 pk en 49 Nm levert, de Britten geven aan met de 450 op ervaren rijders te mikken. De TF 250-E doet het met een 250cc eenpitter, goed voor 42,3 pk en 27,8 Nm. Volgens Triumph blinkt de TF 250-E uit in trage, technische secties en zorgt een pittig eindschot bij 12.800 tpm nog een voor een leuke schop onder de kont.

Zowel de 250 als de 450 doen het met een instelbare 48 mm KYB voorvork met 300 mm veerweg en eveneens instelbare monoshock achter met 313 mm veerweg. Ook de remmen zijn gelijk: 260 mm remschijven met Brembo dubbelzuigerremklauwen vooraan, een 220 mm remschijf met Brembo enkelzuiger achteraan.

Uiteraard werd er aan rijhulpjes uiteraard gedacht; tractiecontrole, launch control en quickshifter zitten standaard op de beide modellen, Triumphs enduro’s zijn allebei geschoeid met Michelin Enduro 2 rubber en er zit ledverlichting rondom. De zithoogte bedraagt 955 mm, in de tank past 8,3 liter. De TF 250-E zet rijklaar 114,2 kilogram op de weegschaal, de 450-versie is met 116,7 kg tweeënhalve kilo zwaarder.

Triumphs nieuwe enduro’s zijn helemaal straatlegaal, maar zijn uiteraard geschikt om makkelijk om te bouwen tot competitiemachines. De TF 250-E is er vanaf € 10.995,- (NL: € 11.795,-), grote broer TF 450-E moet € 11.595,- (NL: € 12.395,-) kosten. Beide motoren staan vanaf april bij de dealer.