Kort getest: QJMotor SRK 600 RS

QJMotor SRK 600 RS

Jongeren die in 2025 op de motor stappen vallen eigenlijk met hun achterwerk in de boter, want met dank aan de opkomst van de Chinese merken is het aanbod leuke en scherp geprijsde motoren groter dan ooit. Een mooi voorbeeld daarvan is de QJMotor SRK 600 RS.

QJ is voor de Motorrijder-lezer geen onbekend merk meer, we testten immers al meerdere modellen van deze fabrikant en hebben zelfs nog een SRT 800 SX Touring hoogpoter in duurtest. De SRK 600 RS zit tussen de SRK 800 RR en de SRK 125 R, later dit jaar komt er nog een SRK 921 RR bovenop.

De zeshonderd wordt aangedreven door een 554cc paralleltwin die met zijn 56 pk net buiten de regeltjes voor het A2-motorrijbewijs valt, al hoeft dat geen struikelblok te zijn want de dealer kan deze SRK kosteloos terugbrengen naar het verplichte maximumvermogen van 35 kW.

QJMotor SRK 600 RS

Elektronisch compleet
Visueel heeft de QJ het goed voor mekaar. Het strakke en moderne lijnenspel wordt afgetopt met een puike afwerking terwijl de merknamen Brembo (radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen vooraan) en Marzocchi (upside-down voorvork) vertrouwen geven. Het 5” grote TFT-display oogt modern en is voorzien van de nodige USB-aansluitingen, een voorwaarde om de jeugd op de motor te krijgen.

Draai de joekel van een sleutel in het contact om en verbaas je nogmaals over de rijke uitrusting van de motor. Met de verlichte knoppen op de linker stuurhelft stel je het ABS en de tractiecontrole in, op het dashboard lees je de bandenspanning af en kan je via Bluetooth verbinding maken met je smartphone. Voeg daar de keuze uit twee rijmodi aan toe en je kan niet anders dan concluderen dat de SRK 600 RS heel volwassen is in zijn uitrusting.

QJMotor SRK 600 RS

Motorisch braaf
Zonder horten of stoten komt de tweecilinder tot leven en op een stationair gangetje pruttelt het blokje lekker rustig rond, de zeer licht te bedienen koppeling vraagt de eerste meters gewenning maar verder voel je je meteen thuis op de SRK 600 RS. Ondanks het sportieve uiterlijk is de zithouding vrij comfortabel en is dit een machine waar je gemakkelijk de hele dag op kunt verblijven. Tenminste, als je de trillingen in de voetsteunen en stuurhelften voor lief neemt.

Het rijklaar gewicht van 194 kilo is aan de hoge kant, toch is de QJ lichtvoetig genoeg om er stuurpret mee te beleven. De vering is voor een sportieve motor wat zacht afgesteld, maar geeft voldoende feedback om de grens aan te geven. Wat de CST Migra banden waard zijn als je stevig gaat poken moeten we nog even in het midden laten, daarvoor was de vooraf uitgestippelde testronde net niet spannend genoeg.

QJMotor SRK 600 RS

En ook de SRK 600 RS is een motor die bij de eerste kennismaking net niet opwindend genoeg aanvoelt voor een ervaren motorrijder. Beginners zullen in hun nopjes zijn met de paralleltwin die weliswaar soepel draait, maar die nergens echt spanning in de aanbieding heeft.

Zoek de verschillen
De Brembo radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen op de voorvork zijn meer dan krachtig genoeg om de SRK 600 RS doeltreffend te vertragen, de achterrem overtuigt niet omdat de remkracht niet bepaald groot is en het ABS heel snel tussenbeide komt. Even overstappen op een andere motor maakt duidelijk dat er tussen de machines onderling best wel grote verschillen zitten.

Op een andere testmotor werkt de achterrem opmerkelijk beter en komt het ABS minder snel tussenbeide, tegelijk zitten de trillingen op een andere frequentie en voelt de koppeling anders aan.

QJMotor SRK 600 RS

Conclusie
Na een half dagje op de QJMotor SRK 600 RS is de conclusie duidelijk: als beginnend motorrijder kun je geen miskoop doen met deze sportief getekende twin. De SRK is een prima totaalpakket waarmee je heerlijk kunt leren rijden en je eerste avonturen op de motor kunt beleven.

Er zijn hier en daar wat aandachtspuntjes, maar met de voortvarende werkmethode van de Chinese fabrikanten zullen ook die snel aangepast worden. Meer ervaren motorrijders wachten beter op de SRK 921 RR, want voor hen zal de SRK 600 RS net niet spannend genoeg uitvallen.

Plus- en minpunten
+ Fraai uiterlijk
+ Puike remmen
+ Nette afwerking
– Weinig sensationeel blok
– Trillingen
– Kwaliteitsverschil tussen de motoren onderling

QJMotor SRK 600 RS

Motor: 554cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 70,5 x 71 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 56 pk @ 8.250 tpm
Max. koppel: 54 Nm @ 5.500 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen buizenframe
Voorvering: Marzocchi upside-down, veerweg n.b.
Achtervering: Marzocchi monoshock, veerweg n.b.
Voorrem: 320 mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 260 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-ZR17 en 160/60-ZR17 (CST Migra CM-S3N)
Wielbasis: 1.420 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b.
Gewicht: 194 kilo (rijklaar)
Zithoogte: 770 mm
Tankinhoud: 16,5 l
Prijs België: € 7.199,-
Prijs Nederland: € 7.999,-


Tekst Jarno van Osch • Fotografie Pien Meppelink, Andrew Walkinshaw

Deel

Gerelateerde artikels

Fantic Stealth 125

Kort getest: Fantic Stealth 125

Met het nieuwe importeurschap van Fantic in de Benelux komen er ook meteen een paar interessante modellen op de markt. Neem de naakte Stealth en

Yamaha TMAX Tech MAX

Kort getest: Yamaha TMAX Tech MAX

In het vliegtuig richting Zuid-Spanje word ik plots overmand door twijfel en wel van de vestimentaire soort. Voor de test van de Yamaha TMAX Tech