Nadat ik vorig jaar met de EXO-1400 Evo Carbon Air reed, kreeg ik een maand of zes geleden de EXO-GT SP Air in de spreekwoordelijke bus. De EXO-GT SP Air komt in de line-up boven de 1400, mijn nieuwsgierigheid was dan ook snel gewekt.
Eerst misschien een woordje uitleg bij het Scorpion-gamma dat de fabrikant zelf indeelt in een categorie ‘Racing’ en een categorie ‘Full Face’. Bij de racehelmen maakt de EXO-R1 in meerdere versies de dienst uit, de Full Face categorie wordt aangevoerd door de EXO-GT SP Air met daaronder de EXO-1400 in carbon en polycarbonaat en de EXO-520.

Qua algemene vorm liggen de EXO-GT SP Air en de EXO-1400 Evo Carbon Air heel dicht bij mekaar en ook de pasvorm is nagenoeg identiek, vandaar dat ik met hetzelfde drukpunt op mijn voorhoofd word geconfronteerd. Dat ligt voor een stuk aan mijn vrij ovaal hoofd, maar evengoed aan de heel ronde pasvorm van Scorpion.
Ook qua gewicht ontlopen de twee helmen mekaar amper: mijn EXO-1400 Evo Carbon Air van vorig jaar is goed voor 1.460 gram, de EXO-GT SP Air is in dezelfde maat medium precies vijftien gram zwaarder. Best opmerkelijk want terwijl de EXO-1400 een carbon helmschaal heeft, is de EXO-GT SP opgebouwd rond een helmschaal van meerdere lagen glasvezel waarvan er twee versterkt zijn met koolstofvezel.

Beide helmen zijn voorzien van een intern zonnevizier dat bij de EXO-GT SP echter een stuk dieper komt. De eerste keer dat ik het zonnevizier nogal lomp naar beneden zette hield ik er bijna een jaap in mijn forse neus aan over. Beide helmen sluit je met een dubbele-D-sluiting en in beide gevallen is de zachte voering uitneembaar en is er een systeem aan boord om in geval van nood de voering in één keer uit de helm te halen.
Beide helmen worden geleverd met een helder en een donker vizier, in de doos vind je ook een Pinlock insert om damp op het vizier tegen te gaan. Het donker vizier van de EXO-GT SP is slechts heel licht getint en dat vind ik bijzonder prettig. Ik rij altijd met het getinte vizier dat je zicht in het donker niet aantast. Zit de zon laag, dan gebruik ik het getinte vizier in combinatie met het intern zonnevizier en dat werkt perfect. Net als bij de EXO-1400 gebruik ik in de EXO-GT SP het systeem met de oppompbare wangkussentjes niet wegens te complex en te weinig meerwaarde.

Voor een helm die voortborduurt op de EXO-1400 laat de EXO-GT SP wat mij betreft wel een paar punten liggen. Het systeem om het vizier te vergrendelen verhuisde van het vizier zelf (bij de EXO-1400) naar de helmschaal (bij de EXO-GT SP) en laat zich met motorhandschoenen aan bijzonder lastig bedienen.
Tweede punt waarop de Scorpion achteruitging is het aantal stappen waarin je het vizier kunt openen en sluiten, bij de EXO-GT SP blijven er slechts drie over en dat vind ik weinig. Tenslotte is ook de effen zwarte laklaag niet heel sterk, wat geprojecteerde steenslag van de voorrijder tijdens de MT-07 presentatie zorgde al voor aardig wat pitting.
Getest door: Bart De Schampheleire
Maten: XS-XXXL
Kleuren: verkrijgbaar in 19 verschillende kleuren en designs
Prijs: € 469,90 (effen kleur) • € 499,90 (design)
