Naakt op vakantie: bagageoplossingen voor nakeds

Bagege nakeds

Deze vergelijkingstest van de Triumph en de Royal Enfield bewijst dat je ook met naked bikes op vakantie kunt, al moet je wel een beetje creatief omspringen met het bagageprobleem. Want lees je ergens dat een tas ‘universeel’ is, dan wil dat eigenlijk zeggen ‘past nergens op’. Hierbij alvast enkele van onze favoriete bagageoplossingen op naked bikes, en een handvol alternatieven.

De rugzak

Getest: Dainese Explorer WP15
De universeelste bagageoplossing voor motorrijders is uiteraard de rugzak, al is het meteen ook een oplossing met flink wat nadelen. Op lange afstanden is extra gewicht op je rug absoluut niet comfortabel en rij je met passagier, dan kan je als bestuurder sowieso geen rugzak gebruiken.

Bij een solorit kan je eventueel de schouderriemen wat losser laten zodat het gewicht van de rugzak op het passagierszadel rust. Risicovolle keerzijde van die medaille is dat die losse schouderriemen dan maar wat in de rijwind hangen te wapperen en kom je ten val, dan wil je vooral niet met zo’n riem achter een vast object blijven haperen want dan ben je sowieso de sjaak.

Bagege nakeds Dainese Explorer WP15

De Dainese Explorer WP15 is op de redactie wel populair, niet in het minst vanwege die ‘WP’ die uiteraard voor ‘WaterProof’ staat. De rugzak is gemaakt van redelijk dik PVC dat aan mekaar is gelast en waarvan alle lasnaden zijn afgedicht. In combinatie met de rolsluiting levert dat een perfect waterdichte rugzak op.

Het tweede voordeel van de rolsluiting is dat je de omvang van de rugzak op de inhoud kunt laten aansluiten zodat je de Dainese lekker compact kunt houden. De steekzak op de achterkant van de rugzak is met een waterdichte rits afgewerkt (snel bereikbaar, handig voor je portefeuille) en in de twee mesh pockets aan de zijkanten kan je een drinkfles of wat kleine spullen kwijt.

Dankzij de smalle riem met kliksluiting op borsthoogte en de brede heupgordel (eveneens met kliksluiting) hangt de rugzak altijd stabiel om je lichaam, het systeem dat de schouderriemen boven- en onderaan laat roteren is slim bedacht.

€ 139,- • dainese.com

Bagege nakeds Dainese Explorer WP15

Het alternatief: Boblbee GTX LeMans
De rugzakken van het Zweedse Boblbee (het blijft een tongbreker) zijn in alle richtingen veilig. Je spullen zitten safe in de hardshell rugzak terwijl de Boblbee van een geïntegreerde rugprotector is voorzien. Vijfentwintig liter veilige opbergruimte in een cool kleurtje is evenwel niet goedkoop…

€ 429,- • boblbee.com

Bagege nakeds Boblbee GTX Le Mans

De tanktas

Getest: Oxford X30
“Wát is dát?!” vroeg collega Tom (twintig jaar jonger dan ik) zich met grote ogen af toen ik in Engeland mijn Oxford X30 tanktas met magneten van de Triumph plukte. Dat had ie nog nooit gezien. Tja, stalen brandstoftanks worden schaars en tanktassen met magneten dreigen dan ook uit te sterven, maar op zo’n Enfield of Triumph passen ze nog perfect.

Toegegeven, de looks van de X30 tanktas zijn ook een beetje die van een dinosaurus, maar functioneel is het ding wel. Voor kleine tripjes hou je de tanktas compact, moet je meer spullen meenemen dan kan je de tas opritsen tot een fikse dertig liter inhoud. Dan stop je de zwaarste spullen best wel onderin, anders staat de tas een beetje als een dronken giraf tussen je voorarmen te wiebelen.

Bagege nakeds Oxford X30

Het deksel van de tanktas is van doorzichtig plastic gemaakt zodat je daar een oldschool landkaart of een gps kunt plaatsen, links en rechts van het grote centrale opbergvak zitten twee kleinere vakken waar je een portefeuille of schijfremslot kwijt kunt. Ook aan de voorkant (dat is dus tussen de tas en het stuur) zit nog een apart vakje. Heb je veel spullen in de tanktas geladen, controleer dan voor de rit wel even of je nog de volledige stuuruitslag van je motor kunt benutten. Of dat de dodemansknop niet tegen de tas drukt als je een bocht neemt, wat mij onlangs nog gebeurde.

De magneten zijn zwaar uitgevoerd zodat de tanktas echt wel goed vastzit op de tank, vertrouw je het zaakje toch niet helemaal dan kan je met een riem rond het balhoofd of het stuur de tas extra borgen. De magneten zijn verwerkt in dik rubber zodat je geen krassen maakt op de tank van je motor, als extra veiligheid kan je altijd een zeemvel tussen de magneten en de tank leggen.

Bagege nakeds Oxford X30

Dat je de tanktas kunt omvormen tot rugzak is superhandig als je even de stad in gaat. De ritsen van de X30 en het materiaal waarvan de tas gemaakt is doorstaan een regenbuitje, gaat het echt plenzen dan berg je je spulletjes beter eerst op in de meegeleverde waterdichte binnentas. Verkijk je niet op de vermelde adviesprijs, de X30 is een uitlopend product dat je online gemakkelijk voor minder dan honderd euro op de kop tikt.

€ 148,90 • oxfordproducts.com

Het alternatief: Kappa DR01
Had je vroeger een motor met een kunststof tank, dan was je veroordeeld tot het gebruik van een tanktas die je met riemen moest monteren of je moest godbetert eerst je tank inpakken met een soort van lederen hoes waar je dan de tanktas op klikte. Al dat geklooi is verleden tijd sinds moderne tanktassen zoals de Kappa DR01 in een beugel klikken die op de ring van je brandstoftank wordt gemonteerd.

€ 133,95 (tanktas) / € 16,95 (montagebeugel) • bike-design.com

Bagege nakeds Kappa DR01

De zadeltas

Getest: SW-Motech Drybag
Hoe ik eraan kom? Ik geloof dat het ooit een promotiepresentje was bij een nieuwe set Bridgestone banden. In feite is het een Drybag van SW-Motech, inmiddels al een iets ouder model. Sinds ik ‘m heb heeft hij waarschijnlijk al een kleine twintigduizend kilometer gezien. Dat komt ten eerste omdat het bevestigingssysteem uiterst simpel werkt. De tas heeft aan de onderzijde vier plastic ogen. Het idee is dat je door elk van die ogen een simpel nylon trekbandje lust, voorzien van twee van die plastic ogen.

Vervolgens zoek je op vier plaatsen rond de achterkant van je motor een mooi bevestigingspunt en span je de boel lekker strak aan, waarbij die dubbele ogen aan het nylonbandje als een dubbele-d-sluiting werken. Even zekeren met een knoopje en het boeltje gaat geen kant meer op, ook vanwege de ruwe onderkant van de tas.

Bagege nakeds SW Motech Drybag

Op de meeste avontuurlijke motoren zijn vier bevestigingspunten wel te vinden, ga je naar een gemiddelde naked of sportmotor dan wordt dat al wat lastiger. In dat geval bevestig ik de tas vaak op twee punten, doorgaans de voetsteunen van de bijrijder, en bind ik één koord onder de kont door. Of ik maak gebruik van de extra band die aan de onderkant van de tas zit, die je onder de buddyseat door moet halen en dan dichtplakt met klittenband.

De tas zelf heeft 35 liter ruimte en bestaat uit één groot compartiment. Alle onderbroeken, sokken, schijfremsloten en regenkledingstukken vinden dus gaandeweg hun plekje. Bij aanvang van de reis is het altijd een strijd om de opening op te rollen en dicht te klikken, naarmate je langer onderweg bent gaat het stukken makkelijker. Aan de binnenkant heb je een heel dun vakje waar je eventueel wat briefgeld in zou kunnen bewaren, of een handvol inbussleutels.

Bagege nakeds SW Motech Drybag

Aan de achterkant zit zo’n zelfde vakje maar dan met een waterdichte rits. Die is echter lang niet zo waterdicht. En zo kom je na anderhalve week motorrijden thuis met een verroestende huissleutel. Natuurlijk is het PVC-omhulsel wel waterdicht zodat al je kleding droog blijft. Je moet er trouwens geen gekke dingen mee gaan doen, want het is erg dun en gevoelig voor o.a. hitte en scherpe objecten. Ben je op de plaats van bestemming, dan zit er een handvat aan de bovenkant voor makkelijker transport naar je hotelkamer.

€ 80,- • sw-motech.com

Het alternatief: Givi Easy Range
Zachte zijtassen hebben als voordelen dat je er meer in kwijt kunt dan in een zadeltas en dat de plaats voor de passagier vrij blijft. Een mogelijk minpunt is dat de zijtassen langs het kontje van je motor schuren en in het slechtste geval op de uitlaat belanden waarna je vers gestreken hemd zomaar in de fik kan vliegen (zelf meegemaakt, echt waar). Givi lost het op met de zijtassen uit de Easy Range die op twee houders met snelsluiting komen die op de voetsteunen worden gemonteerd. Slim.

€ 108,63 (zijtassen) / € 173,50 (Remove-X beugels) • rad.eu

Bagege nakeds Givi Easy Range

De zachte topkoffer

Getest: BMW Softbag 2
Hij moet ondertussen ruim tien jaar oud zijn en na een decennium intensief gebruik begint ie ook serieus van zijn pluimen te laten, de BMW Softbag 2 die ik gratis en voor niks bij mijn tweedehands BMW R 1200 GS Adventure kreeg. Omdat de motor in kwestie ook van zijkoffers is voorzien zei ik beleefd ‘dankjewel’ toen ik de Softbag 2 erbij kreeg, ervan uitgaand dat ik het product niet vaak zou gebruiken.

Intussen weet ik wel beter want de Softbag 2 is mijn ultieme reistas, en dat niet alleen op de GS Adventure. Want ook al is de iets hardere basis van de tas gemaakt om over het bagagerek van een BMW GS te schuiven, ik gebruik de tas op nagenoeg elke motor. Op de vier hoeken zitten de vrouwelijke uiteinden van een kliksluiting, de mannelijke uiteinden zitten op vier lusjes die je letterlijk in een handomdraai rond een passagiershandvat of een framebuis monteert.

Bagege nakeds BMW Softbag 2

Daarna vier keer ‘click’, de riempjes aanspannen en de tas staat stabiel op je motor. En dat laatste kan dus op een bagagedrager of op het passagierszadel. De Softbag 2 is van heel stevige kunststof gemaakt en werd tien jaar geleden geleverd met een waterdichte binnentas die ik intussen al lang kwijt ben, een probleempje dat ik oplos met een doodgewone plastic zak.

Het vakje bovenop de tas gebruik ik om spullen op te bergen die je tijdens een rit snel bij de hand wil hebben. Dat de BMW Softbag 2 meer dan tien jaar na zijn lancering tweedehands nog voor ruim negentig euro verhandeld wordt bewijst hoe gewild deze tas is. Terecht.

€ 90,- (tweedehands)

Het alternatief: Wunderlich Elephant luggage rack bag
De Elephant zadeltas van het Duitse Wunderlich is heel erg vergelijkbaar met de BMW Softbag 2 van weleer. De inhoud kan je van veertien tot twintig liter opritsen, je bevestigt de tas met een vergelijkbaar lussensysteem en de binnenkant is eveneens blauw gevoerd zodat je je spullen gemakkelijker terugvindt.

€ 189,90 • wunderlich.de

Bagege nakeds Wunderlich

De holster

Getest: Macna Leg Bag Basic
De Macna Leg Bag Basic (er bestaat ook nog een Extended versie en een Mulb-1 variant) is niet groot, maar wel ruim genoeg voor je telefoon en portefeuille. Draag je een motorjeans met broeksriem, dan bevestig je de bovenbeentas met een lus om je broeksriem en met een instelbare riem met kliksluiting om je been. Draag je een lederen motorbroek of een eendelig motorpak zonder broeksriem, dan gebruik je de instelbare heupgordel die Macna bij de Leg Bag levert.

De achterkant van de tas (het gedeelte dat op je bovenbeen rust) is van antislipmateriaal gemaakt waardoor de tas mooi op zijn plaats blijft zitten. In functie van je zithouding op de motor, de bescherming van het kuipwerk en de luchtstromen rond je moet je wel de eerste ritten een beetje zoeken hoe en waar je de Leg Bag het best bevestigt. Meer ‘frontaal’ op het bovenbeen of eerder ‘zijdelings’ op de heup kan een groot verschil in draagcomfort geven.

Bagege nakeds Macna Leg Bag

Mij stoort de Leg Bag allerminst. De beperkte opbergruimte is nog eens opgedeeld in twee compartimentjes waarvan het achterste compartiment (het dichtst bij je been dus) voorzien is van een waterdichte hoes met rolsluiting. Die houdt je spullen wel droog, maar maakt het opdiepen van een portefeuille of tankkaart toch iets omslachtiger. Op een droge dag gebruik je beter het opbergvak zonder waterdichte binnentas, daar heb je sneller toegang toe. Weet wel dat dit opbergvakje absoluut niet waterdicht is, hou daar dus rekening mee.

€ 44,95 • macna.com

Het alternatief: Alpinestars Tech Toolpack
Een heuptas is niet voor elke motorrijder een oplossing en sowieso niet als je met passagier op pad gaat, endurorijders (die vaak rechtstaan op de motor) kunnen er wel mee uit de voeten. Het Alpinestars Tech Tool Pack biedt verdeeld over meerdere compartimenten 3,7 liter aan opbergruimte.

€ 59,95 • be.alpinestars.com

Bagege nakeds Alpinestars Tech Toolpack

Tekst Bart De Schampheleire, Tom van Appeldoorn • Fotografie Fabrikanten, Peter Naessens

Deel

Gerelateerde artikels

DNA Filters

Hoe maakt u het? DNA Filters

Schone lucht. Niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook zeer zeker voor je geliefde tweewieler. Het Griekse DNA Filters focust zich volledig op dit thema,

Belgian Classic Trophy Gedinne

Gedinne: het Woodstock van de motor

Na zeventien succesvolle edities van de Belgian Classic Trophy is Gedinne een begrip geworden in het wereldje van het classic racen. Iedere zomer zakken liefhebbers

Vespa 80

Hiep hiep: tachtig jaar Vespa!

Volgend jaar blaast de Vespa 80 kaarsjes uit, en dat wordt in stijl gevierd. Van 25 tot en met 28 juni 2026 wordt Rome het