Ultraviolette komt met een robuust nieuw model dat zowel in de stad als daarbuiten zijn mannetje moet kunnen staan: de X-47 crossover, gebouwd op hetzelfde platform als de F77-modellen van het merk.
De volledige specificaties worden pas bekendgemaakt op de komende Eicma, maar Ultraviolette heeft tijdens een online persconferentie al meer dan een paar tipjes van de sluier gelicht. Zo is de X-47 uitgerust met UV HyperSense, een geïntegreerd radar-intelligentiesysteem dat steunt op flink doorontwikkelde (zesde generatie inmiddels) langeafstandradartechnologie. Daarnaast introduceert Ultraviolette op de X-47 een nieuwe, volledig in-house ontwikkelde luchtgekoelde boordlader – naar eigen zeggen de krachtigste ter wereld.

Eerst maar even over UV Hypersense, dat het Advanced Rider Assistance System (ARSAS) aandrijft. De 77 GHz langeafstand achterradar heeft een bereik tot 200 meter en heeft vier kernfuncties: dodehoekdetectie, rijstrookwisselhulp, inhaalalert (signaleert voertuigen die van achteren naderen om in te halen) en zogenaamde collision warning die dreigende kop-staartaanrijdingen detecteert.
Daarnaast beschikt de X-47 over een dashcam-unit met camera’s voor en achter en een apart 5 inch touchscreen boven het TFT-dashboard. Dat laatste komt uiteraard met connectiviteit en een app waar je alle gegevens kunt raadplegen.

De X-47 kan worden uitgerust met een ingebouwde, luchtgekoelde boordlader die ‘maximale prestaties’ levert, zelfs bij extreme temperaturen, en is volgens het merk dus de krachtigste ter wereld. Daardoor hoef je alleen nog een veel lichtere kabel met stekker met je mee te nemen en kan je opladen aan snellaadpunten (type 2).
Het rijbereik van de X-47 zou uitkomen op 323 km bij gecombineerd gebruik, met dank ook aan Dynamic Regen waarbij je regeneratief remmen over negen niveaus kunt instellen, ook de tractiecontrole is regelbaar (over drie niveaus). Verder zit er onder meer Hill Hold en een achteruitversnelling op de X-47. Een beetje crossover kan je natuurlijk behangen met een hele rits accessoires zoals top- en zijkoffers, extra verlichting, handkappen… – zaken die allemaal terug te vinden zullen zijn in de accessoireslijst.

De X47 zal in India te koop zijn voor omgerekend iets meer dan 2.600 euro – wat natuurlijk nooit de prijs zal worden hier in Europa, waar het merk ondertussen in tien landen (waaronder de Benelux) voet aan de grond heeft gekregen. De productie is inmiddels van start gegaan, meer nieuws over de Ultraviolette X-47 volgt op de Eicma begin november.