Mogen we gerust en klassieker noemen: Kawasaki’s Z1000. Voor het laatst in de Kawasaki-catalogus gespot in 2020 verdween de populaire literfiets indertijd stilletjes uit de line-up ten voordele van de Z900 en Z H2, maar nu is ie terug … mét 1100-blok tussen de framebalken!
Geen verrassing overigens, want die 1.099cc vier-in-lijn kennen we ondertussen natuurlijk uit de Versys 1100 en Ninja 1100SX. De Z1100 mag dan een nieuw blok en de nodige elektronica aan boord hebben, Kawasaki belooft plechtig dat het rauwe randje dat de Z1000 zo geliefd maakte, behouden bleef…

… Al glipten er (net als de bij Ninja 1100SX) wel zes paardjes door de staldeur, want ook de nieuwe Z1100 doet het met 136 pk waar dat voorheen 142 was. Het koppel nam dan weer wel licht toe: deed de laatste Z1000 het met 111 Nm @ 7.300 tpm, dan mag ie dankzij de 3 mm langere slag van de 1.099cc nu met 113 Nm bij 7.600 toeren op pad. Het blok bewees zich al in de Ninja SX en Versys, over de prestaties en gasrespons maken we ons dus geen zorgen, integendeel.

De 2026 Z1100 krijgt uiteraard de nodige elektronica aan boord: standaard up/down quickshifter, cruisecontrole, en hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole die gemanaged worden door de Kawasaki Cornering Management Function (KCMF). Er zijn vier rijmodi – Sport, Road, Rain en Rider; in die laatste kan de tractiecontrole uitgeschakeld worden voor wie z’n Z graag ongefilterd heeft.
De boel aansturen doe je via het 5” TFT-dashboard met connectiviteit, twee lay-outs (waarvan eentje met verslavende hellingshoekindicator), turn-by-turn navigatie en spraakbesturing via de Rideology App. Verder zien we ledverlichting rondom, nieuwe elementen in het Sugomi-design zijn de vinnen in de bellypan en het herziene flyscreen dat er is gekomen om het nieuwe dashboard te beschermen.

Over het frame wordt in alle talen gezwegen, dat blijft dus alu twin spar frame dat we al kenden. De zithouding kreeg wel een update, met een nieuw stuur dat 22 mm breder werd en 13 mm verder naar voren is geplaatst. Zithoogte (815 mm), tankinhoud (17 liter) en rijklaar gewicht (221 kg) bleven ongewijzigd.
De standaard Z1100 doet het met een SFF-BP upside-down (veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar) en een eveneens instelbare monoshock achter. Radiaal gemonteerde vierzuiger monoblocs grijpen vooraan in op 310 mm schijven, achteraan doet een enkelzuigerklauw hetzelfde op een 260 mm schijf.

Traditiegetrouw is er ook een SE-versie, die je herkent aan de andere kleurstelling met goudkleurige veerpoten – niet te verwarren met Öhlins, al krijg je die achteraan wel met een regelbare S46 monoshock. Ook de remmen mogen op de SE een trapje hoger, met radiaal gemonteerde Brembo monoblocs en schijven van hetzelfde merk plus staalomvlochten remleidingen.

De nieuwe Z1100 staat vanaf midden oktober bij de dealer. De standaard Z1100 rol je buiten voor 12.199 euro (NL: € 13.199,-), de Z1100 SE moet 13.999 euro (NL: € 14.999,-) kosten.
