Nadat het Spaanse Stark Future al met de elektrische Varg MX crossmotor en de Varg EX enduro uitpakte, haalt het merk nu het doek van de SM. Misschien wel de strafste supermotard van het moment voor wie z’n neus niet ophaalt over elektrisch rijden.
Om maar meteen de cijfers over de actieradius en de prijs erbij te halen (steevast aangeduid als de grootste struikelblokken voor elektrisch motorrijden): op één batterijlading rij je afhankelijk om de omstandigheden en de souplesse van je rechterpols 79 tot 120 kilometer ver en de Stark Future Varg SM zal 12.990 euro kosten in 60 pk-versie en 13.990 euro in de Alpha-variant die 80 pk sterk is. Waarmee driekwart van de motorliefhebbers waarschijnlijk al niet meer verder zal lezen wegens te duur en te beperkt qua actieradius.

Snel rijden = snel laden
Goed dan, voor de 25% lezers die er wel nog zijn. De balans tussen de grootte en het gewicht van de batterij enerzijds en de actieradius anderzijds is voor veel fabrikanten van elektrische motoren een uitdaging. Bij Stark Future weten ze ook wel dat 79 tot 120 kilometer niet tot aan het spreekwoordelijke eind van de wereld is, maar dankzij de compacte batterij weegt de SM slechts 124,5 kilo en die waarde is uiteraard van levensbelang als je een wendbare supermotard wil bouwen.
Minstens even interessant is dat Stark Future een lader ontwikkelde die zo compact is dat hij in een rugzak past en waarmee je in minder dan twee uur de batterij aan een gewoon stopcontact terug volledig oplaadt. De 7,2 kWh magnesium batterij met honingraatstructuur wordt trouwens als dragend onderdeel in de motor gebruikt die verder is opgebouwd rond een stalen frame met aluminium subframe.

Kies je band
De elektromotor is goed voor een indrukwekkende 275 Nm en 80 pk (in Alpha-versie) en alles wat errond hangt is evenmin kattenpis. Denk aan Brembo remmen, Kayaba volledig instelbare vering (290 mm veerweg vooraan, 303 mm achteraan) en keuze uit vier soorten banden op basis van je rijstijl en de regio waar je woont. Voor het betere stunt- en vliegwerk raadt Stark Future de Pirelli Diablo Rosso IV aan, maar je kiest evengoed voor Dunlop Roadsmart TT (prestaties), Michelin Road 6 (natte en koude omstandigheden) of Anlas Grip Plus (extreem koud en nat weer) rubbers.
De motor is voorzien van een wandelassistent en een achteruitrijversnelling zodat je deze Varg ondanks zijn lage gewicht nooit aan de hand naar voren of naar achteren hoeft te duwen. De motorrem is instelbaar van nul tot honderd procent. Het dashboard is een waterdichte smartphone waarmee je de rijmodi instelt, over-the-air updates installeert en die je als gps kunt gebruiken.

Ondanks de stevige basisprijs zijn er nog opties beschikbaar: zwaarder getande voetsteunen aan tweehonderd euro en een setje titanium bouten dat je Varg SM negenhonderd gram en je portemonnee zeshonderd euro lichter maakt. Stark Future meldt dat je de Varg SM met een A1-rijbewijs mag besturen, goed nieuws dus voor de jonge stunters met rijke ouders.