Honda CB1000GT: de horzel die verder vliegt

Honda CB1000GT

Honda haalde zonet in Milaan het doek van de CB1000GT, een nieuwe sporttoermotor met de CB1000 Hornet als basis. De CB1000GT wordt een rechtstreekse concurrent van de Suzuki GSX-S1000GX, de BMW S 1000 XR en de Kawasaki Versys 1100, andere toermotoren op iets hogere poten die door een vier-in-lijn worden aangedreven.

Het is dat we ons op deze website niet bezighouden met de verspreiding van spy pics en ander niet-bevestigd nieuws, feit is dat de CB1000GT zowat het slechtst bewaarde geheim van de motorbranche is. Sinds de motor anderhalve maand geleden opdook in documenten waarmee Honda de machine in Australië homologeerde, waren de foto’s van de CB1000GT overal. Maar goed, nu is het officieel en dit is ‘m dan.

Honda CB1000GT

Comfortabeler
Zonder het werk van de ingenieurs en ontwerpers bij Honda te willen minimaliseren, kan je stellen dat de CB1000GT het resultaat is wanneer je een CB1000 Hornet en een NT1100 in een blender gooit. De Hornet levert de 150 pk sterke vier-in-lijn, de scherpe looks en het hoofdframe terwijl de NT1100 de rijke standaarduitrusting en de Showa elektronische vering aanbrengt.

Het stalen diamantframe van de Hornet werd ongewijzigd overgenomen voor de CB1000GT, het subframe werd wel verstevigd om de passagier meer ruimte te bieden en om extra stevigheid te creëren voor de standaard zijkoffers (37 liter groot links, 28 liter rechts). Om de duo comfortabel aan boord te nemen is de achterste set voetsteunen groter uitgevoerd en is het passagierszadel zomaar eventjes 39 mm dikker dan de postzegel die je achterop de dikke Hornet vindt, het bestuurderszadel is vijftien millimeter dikker waardoor de zithoogte van 809 naar 825 mm steeg.

Honda CB1000GT

Dat de CB1000GT een echte toermotor wil zijn, bewijst hij niet alleen met zijn standaard zijkoffers, maar eveneens met de middenbok, de handvatverwarming, de cruisecontrole en het handmatig in vijf posities instelbare windscherm die tot de standaarduitrusting behoren. Om het brandstofverbruik op lange trajecten te dempen is de zesde versnelling langer dan op de Hornet, een slipperkoppeling en up/down quickshifter zijn standaard.

Snel en snedig
Om de GT even speels te laten sturen als de CB1000 Hornet maar ‘m tegelijk stabieler te maken op lange, snelle ritten werd de swingarm van 619 naar 635 mm verlengd waardoor de wielbasis van 1.455 naar 1.465 mm groeide. De balhoofdhoek bleef ongewijzigd op 25°, de naloop evolueerde wel van 98 naar 106,3 mm en volgens Honda heeft de CB1000GT zelfs meer grondspeling in de aanbieding dan de literzware Hornet.

Leuke vaststelling is dat er gewoon een 180/55 band om de achtervelg ligt en geen breder rubber dat er misschien wel ‘vet’ uitziet, maar vaak ook gewoon zwaarder stuurt. De lichtmetalen gietwielen zijn trouwens identiek aan die van de CB1000.

Honda CB1000GT

Elektronische vering
Dat de CB1000GT zich tussen de sporttoermotoren ‘op iets hogere poten’ schaart klopt misschien niet helemaal, want de veerwegen van de GT zijn amper groter dan die van de CB1000 Hornet. Vooraan is die zelfs identiek (130 mm), achteraan kwam er slechts vier millimeter bij en wordt dat voor de CB1000GT 144 mm. Het grootste verschil op vlak van vering is dat de CB1000GT de Showa EERA spulletjes krijgt (Electronically Equipped Ride Adjustment) die we al kennen van de Africa Twin Adventure Sports en de NT1100.

De demping is in vijf modi instelbaar: Standard, Sport, Rain, Tour en een User rijmodus waarin je zelf de demping en veervoorspanning kunt opslaan. De veervoorspanning van de achtervering stel je trouwens elektronisch in (24 stapjes beschikbaar), wil je preload van de 41 mm UPSD voorvork aanpassen dan moet je dat nog handmatig doen.

Honda CB1000GT

De 310 mm zwevende remschijven en radiaal gemonteerde vierzuiger Nissins in het voorwiel zijn identiek aan de remspullen op de CB1000 Hornet, op de toermotor worden ze wel geholpen door een bochten-ABS dat zijn info krijgt van een IMU. Die IMU werkt eveneens samen met het ride-by-wire, gekoppeld aan de rijmodi: Standard, Sport, Rain, Tour en User, die herkennen we dus nog van bij de veerinstelling.

In elk van deze rijmodi staan de vermogensafgifte, de motorrem en de tractiecontrole anders ingesteld, in de User-rijmodus zet je alles zoals je het zelf wil. Het 5” TFT-dashboard met Honda RoadSync kennen we van de Hornet, net als de bedieningsknop op de linker stuurhelft. Turn-by-turn navigatie is mogelijk, rechts onder het dashboard zit een UBS-C aansluiting. In de benzinetank gaat 21 liter brandstof, rijklaar weegt de Honda CB1000GT 229 kilo.

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha’s middenklasse racer werd in 2022 geïntroduceerd als een van de eerste machines in het vernieuwde supersportsegment. Voor 2026 krijgt

We pinkten een klein traantje weg toen Suzuki niet zo lang geleden aankondigde na 26 jaar de productie van de

BMW parkeert de F 450 GS als potente offroadmachine binnen het A2-segment. En met 178 kg schoon aan de haak,