Motoractiegroep MAG kondigt protestrit naar Brussel aan tegen Nederlandse motorkeuring

Niet alleen binnen België is er het een en ander te doen rond de technische keuring voor motoren. Waar we onlangs berichtten dat deze motorkeuring in 2026 van de baan lijkt te zijn in België, strijden motorrijders in Nederland juist tegen invoering van eenzelfde keuring.

In de voorhoede van die strijd vinden we de MAG (Motorrijders Actiegroep). Zij zien geen heil in een technische motorkeuring, of APK (algemene periodieke keuring). Redenen? Omdat het aantal ongevallen door de gebrekkige technische staat van een motorfiets verwaarloosbaar klein is in de ongevallenstatistieken. En omdat er al een enorm gebrek aan kundig technisch personeel is in de huidige situatie zonder keuring. Dat slechts drie jaar na invoering binnenkort in ons land de stekker weer uit de motorkeuring gaat, zal de MAG ook koren op de molen zijn.

Motorfietskeuring

De APK voor motorfietsen blijft als het zwaard van Damocles boven Nederland hangen. Ja, officieel gezien moeten motorfietsen – net als auto’s – voldoen aan een algemene periodieke keuring (APK). Dit is vastgelegd op Europese niveau. Maar, in de huidige richtlijn waarin dit is opgenomen staat ook een soort achterdeurtje beschreven. Daarmee kunnen lidstaten onder de APK uitkomen als ze aantoonbaar andere veiligheidsmaatregelen ondernemen.

In de nieuwe Europese richtlijn waarover eind april gestemd wordt binnen de Europese Commissie, vervalt deze uitzonderingsregeling en moeten zowel auto’s als motorfietsen voldoen aan een technische keuring.

Motorkeuring

Overigens is niet alleen de MAG geen fan van de technische keuring. Ook het demissionaire kabinet van Nederland sprak zich in mei van dit jaar al uit tegen de keuring. De minister schreef: “Het (demissionaire, red.) kabinet is van mening dat er geen aanleiding is om APK in te voeren voor motorfietsen en dat er betere manieren zijn om de verkeersveiligheid voor motorfietsen te borgen”. Nederland is overigens niet het enige land waar gebruikgemaakt wordt van deze uitzonderingsmogelijkheid. Ook Finland, Portugal en Ierland kennen geen technische keuring voor motorfietsen omdat ze op andere manieren veiligheidsmaatregelen nemen die motorrijders ten goede komen.

Het is ook niet de eerste keer dat de actiegroep zo’n rit organiseert. In 2012 gebeurde dit ook al in dezelfde vorm en met dezelfde boodschap: geen verplichte technische motorkeuring voor motorfietsen. Op welke dag en tijd de rit begin 2026 georganiseerd gaat worden is nog niet bekend. Exacte details zullen ruim op tijd via de MAG-kanalen kenbaar gemaakt worden.

Deel

Gerelateerde artikels

Na vorig jaar Scandinavië verkend te hebben, organiseert Yamaha Benelux komend jaar haar reisevenement voor Ténéré-rijders in de Balkan. Eindbestemming:

Begin november is er slechts één vraag die er in de motorwereld echt toe doet: wat hebben de motormerken op

Geen groot nieuws dit jaar vanuit Guzzi-hoek, maar dat betekent niet dat ze helemaal stil hebben gezeten daar aan het