Uitbollen, terugschakelen en … gas erop!

Jawel, de laatste maand van het jaar is alweer aangebroken. Tijd voor veel motorrijders om even uit te bollen, kwestie van daarna terug te schakelen en volgas het nieuwe jaar in te gaan. Op de redactie is er van uitbollen en terugschakelen absoluut geen sprake. Recent gingen we in Zuid-Spanje met de Honda CB1000GT aan de rol, een motor die in het echt zo mogelijk nog meer indruk maakt dan op papier. Is een NT1100 je te saai en een CB1000 Hornet je te spartaans, dan moet je sowieso een testrit met de Honda CB1000GT boeken, al is dat laatste sowieso voor iedereen een aanrader. De wintermaanden – waarin we met z’n allen toch iets minder op de motor zitten – zijn ideaal om wat dossiers grondiger uit te spitten. Vandaar de vergelijkingstest van vier motoren met een (semi-)automatische versnellingsbak, onder leiding van een Zeeuw die specifiek voor dit soort motoren voortgezette rijopleidingen uitwerkte. Een ander onderwerp dat we dieper uitspitten is de geschiedenis van Yamaha en daarvoor neemt de oprichter en eerste CEO van het bedrijf ons op sleeptouw.

Met de eindejaarsfeesten voor de deur is een intercom misschien wel een cadeau dat her en der op wenslijstjes van motorrijders voorkomt, en dus testten we vier middenklasse intercomsystemen. Al blijft een jaarabonnementje Motorrijder sowieso de beste cadeautip in jaren. Veel leesplezier met de Motorrijder van december, volgend jaar zijn we er weer met meer!

Honda CB1000GT
Bouwde Honda een Hornet op stelten is de GT echt iets anders? (Spoiler alert: hij is wat anders en hij is verdomd goed ook.)

Automatentest
Ook motorfabrikanten zetten steeds vaker in op automatische koppelingen en gerobotiseerde versnellingsbakken. Hoog tijd om de systemen te ontleden en ze in de praktijk met mekaar te vergelijken.

Honda NC750X vs. Triumph Tiger Sport 660 vs. Yamaha Tracer 7
Praktisch, sportief of een gulden middenweg tussen die twee? Het kan allemaal in het segment van de lichte toermachines.

Onze motoren van 2025
Het jaar zit er bijna op, deze motoren van 2025 bleven ons het meeste bij.

Middenklasse headsets
Communicatie is het sleutelwoord, ook op de motor. Deze intercom-systemen kunnen op je radar staan als je er een gemiddeld budget aan wil spenderen.

70 Jaar Yamaha
Genichi Kawakimi, de oprichter en eerste directeur van Yamaha Motor Co., neemt ons op sleeptouw door de geschiedenis van zijn bedrijf.

Noordkaap
Chris Wouters reist solo naar het noordelijkste puntje van het Europese continent.

Husqvarna Norden Trek
Stefaan trekt offroad door Portugal, als daar maar geen brokken van komen.

Verder in dit nummer
Startgrid • Showroom • Schatten op zolder • De garage • …

Deel

Gerelateerde artikels

Europese belangenbehartiger FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) lijkt goed nieuws te hebben. De Europese transportministers zouden namelijk overeenstemmen dat

Het begint venijnig druk te worden bij de lichte allroads. En waar het druk is, daar wordt geknokt. Dat Kawasaki

Vandaag wordt Voge Benelux gelanceerd. De nieuwe structuur zal instaan voor de verdeling van Voge motoren in België, Nederland en