KTM 1190 RC8

KTM 1190 RC8

Met de komst van de KTM 990 RC R denken de nostalgici met weemoed terug aan de eerste keer dat KTM een sportmotor op de openbare weg losliet. Ducati deed in die periode goede zaken met zijn 1098 en daar konden ze in Mattighofen wel iets tegenover zetten, en zo verscheen in 2008 de RC8 ten tonele. Honderd procent KTM in de zin van brute V-twinpower, een heel uitgesproken design en jammer genoeg ook flink wat kinderziektes.

De presentatie van de RC8 op de Eicma in Milaan is in november 2007 best een verrassing van formaat. Iedereen weet wel dat KTM (dat zijn sporen vooral in de motorcross verdiend heeft) een sportiever imago en de doorbraak op de weg ambieert, de Oostenrijkers hebben de RC8 wel het hele ontwikkelingstraject lang onder de radar kunnen houden. Eens het doek eraf, trekt de RC8 alle aandacht en dan vooral door zijn unieke en agressieve vormgeving. De kuip is extreem hoekig gevormd, de verticaal geplaatste koplampunit laat weinig ruimte tussen ‘oooh’ en ‘jakkes’ terwijl ook de kleurkeuze de wereld verdeelt. Daaronder zit wel heel veel vernuft. In een tijd dat ‘underseat pipes’ nog populair zijn, verhuist KTM de uitlaat naar onder het blok. Da’s goed voor het zwaartepunt van de motor en het laat de ontwerpers veel meer vrijheid om de bovenkant van de motor te tekenen.

Het stalen buizenframe met de motor als dragend onderdeel in combinatie met een dubbelzijdige alu swingarm is niet baanbrekend, de manier waarop KTM de klant álle tools in handen geeft om de motor aan lichaamsbouw en rijstijl aan te passen is dat wel. Voetsteunen, clip-ons, rem- en schakelpedaal zijn instelbaar; het zitje kan in twee posities gemonteerd worden én je kan de achterkant nog eens zes millimeter hoger zetten in functie van circuitgebruik. Ook op vlak van elektronica komt de KTM goed beslagen ten ijs met onder andere de aanduiding van de bandenspanning op het verder jammer genoeg nogal saaie en slecht afleesbare monochrome dashboard.

KTM 1190 RC8

RC8 R

Gebouwd voor het circuit met een V-twin die het vooral van de hoge toeren moet hebben, blijkt de RC8 op de weg best een nukkige motor. In lage toeren is de injectie van de voor 152 pk opgegeven 1.148cc 75° V-twin even dramatisch on/off als op de 990 Super Dukes uit datzelfde tijdperk en ook de versnellingsbak is niet vrij van kinderziektes. Tel daar de maffe prijsstelling bij (de KTM kost bijna drieduizend euro meer dan de Japanse literzware scheurijzers van dat moment) en de RC8 heeft het vanaf dag één lastig in de verkoopcijfers. Als er dan al snel kwaliteitsproblemen opduiken (olielekken, matige kwaliteit van het lakwerk, lekken in het koelcircuit) wordt het in de showrooms echt lastig onderhandelen voor de verkopers.

De toevoeging van de nog extremere R-variant kan het tij niet meer keren. Want terwijl de KTM’s geprezen worden als de best sturende motoren van hun generatie, kunnen ze door de vele kinderziektes hun hoge aankoopprijs niet langer verantwoorden. Als dan ook binnen KTM zelf het management van mening verandert en oppert dat ‘circuitmotoren eigenlijk niet op de openbare weg thuishoren’, gooien Pierer en co hun eigen ruiten in: exit RC8 en RC8 R…

Deel


Gerelateerde artikels

Ik voel mezelf de afdaling nog inzetten, na de grootste uitdaging van afgelopen zomer. Het moment waarop ik mijn laatste

Momenteel stelt Gentenaar Mario De Witte (64) – beter bekend als Mario Monster – bij Ducati Herzele zijn indrukwekkende collectie

Momenteel stelt Gentenaar Mario De Witte (64) – beter bekend als Mario Monster – bij Ducati Herzele zijn indrukwekkende collectie