Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Italjet Dragster

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Italjet Dragster.

De Italjet Dragster werd in 1995 gelanceerd en heeft vandaag terecht – zo vinden wij, althans – een cultstatus. Tussen 1995 en 2003 werden er niet minder dan 70.000 stuks verkocht.


Niet alleen vroeg het krachtige, van Piaggio afkomstige tweetakt motorblok (50, 125 of 180cc) om nog meer tuning, het was vooral de styling met het zichtbare buizenframe en de enkelzijdige voorwielophanging met naafbesturing die een gevoelige snaar raakte bij het scootervolkje.


De Dragster zit sinds 2018 opnieuw in het Italjet-gamma, weliswaar in een viertakt uitvoering van 125 of 180cc, en ziet er misschien zelfs nog meer psycho uit dan toen. Iets minder psycho was de keuze voor MotoGP-rijder Andreo Dovisioso als ambassadeur…


Deel

Gerelateerde artikels

Frankie Chili

Runner-up: Pierfrancesco Chili

In deze rubriek halen we herinneringen op aan coureurs die je niet op de cover van de geschiedenisboeken terugziet. Prominente rijders die, om wat voor

Florine brommert

Florine brommert: Schaamranden

“Schaamranden? Klinkt nogal plastisch”, antwoord ik als papa dit nieuwe concept ter sprake brengt tijdens het avondeten. Het blijkt echter niets met bikinilijnen te maken

Gilera GP 800

De tegenhanger: Gilera GP 800

Met ‘De tegenhanger’ gaan we maandelijks op zoek naar een motor of scooter die de strijd aanbond met een icoon uit de motorwereld, maar jammerlijk