Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Kawasaki 500 Mach III

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: de Kawasaki 500 Mach III.

Als het op prestaties aankomt, hebben maar weinig motorfietsen in de afgelopen 50 jaar zo’n grote impact gehad als Kawasaki’s 500 Mach III tweetakt driecilinder. De Mach III (ook bekend als het H1-model) werd in 1969 gelanceerd en was de eerste zware tweetakt motorfiets op de markt.


Het vermogen van 60 pk voor 498cc was in die tijd indrukwekkend voor een straatmotor, vooral gezien het geringe drooggewicht van nauwelijks 174 kilogram. Voeg daar een ondermaatse wegligging en een verbazingwekkend lage prijs van 999 dollar aan toe en je hebt alle ingrediënten voor de eerste hooliganfiets. De bijnaam ‘The Widowmaker’ kwam niet zomaar uit het niets…


Het H1-model heeft acht jaar bestaan, van de eerste H1- en H1A-versies met trommelremmen in 1969-71 tot de zwanenzang van de KH500 met schijfremmen in 1976. De Mach III vond ook z’n weg naar de racecircuits en behaalde onder andere in 1970 een tweede plek in het WK met Ginger Molloy.

Uiteindelijk werd de triple het slachtoffer van de emissiewetgeving en werd de Mach III vervangen door de viertakt KZ650. In 1999 kon je de Kawasaki 500 Mach III ook terugvinden in ‘The Art of Motorcycles’, een expo van het Guggenheim museum die de wereld rondtrok. Ken je klassiekers…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda ATC250R

Uit de oude doos: Honda ATC250R

Tijdens onze nachtelijke YouTube-zoektochten botsen we af en toe op een pareltje. Soms is de audio- en beeldkwaliteit niet helemaal zoals we vandaag gewend zijn,

Guy Martin

De snelheidsrecords van Guy Martin

Guy Martin, tot nader order nog steeds een van onze favoriete ex-racers, is intussen 41, heeft een kind en twee honden maar dat betekent niet

Freddie Spencer 1985 Daytona 200

Uit de oude doos: 1985 Daytona 200

Tijdens onze nachtelijke YouTube-zoektochten botsen we af en toe op een pareltje. Soms is de audio- en beeldkwaliteit niet helemaal zoals we vandaag gewend zijn,