Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Yamaha RD350LC

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Yamaha RD350LC.

Er is al heel veel geschreven over Yamaha’s ‘Elsie’, beter bekend als de RD350LC, en dat is niet meer dan terecht. De opvolger van de RD400 uit de jaren 70 was specifiek ontworpen voor Europa, was geïnspireerd door de race-TZ’s (vandaar de vloeistofkoeling, de monoshock en de kleurstelling) en zag er geweldig uit. Koppel daar ook nog eens een zalig motorblok, een lichtvoetig stuurkarakter en Japanse betrouwbaarheid aan en je snapt de succesformule.


Het leukste was de RD rijden in zijn powerband van zo’n 3.000 toeren. Hoewel 47 paardjes er niet veel lijken, trappelden ze toch bijzonder enthousiast de stal uit eens je de 6.000 tpm voorbij was. Met een drooggewicht van 143 kg was er natuurlijk ook niet veel massa te verstouwen.

De RD350LC was de populairste motorfiets van begin jaren tachtig, zowel in de verkoop- als de diefstalcijfers… Intussen is het een zeer gewild collector’s item. Later kwam de YPVS-versie, verantwoordelijk voor de wheelie-ontmaagding van ondergetekende en nu nog steeds een van onze favoriete motorafkortingen…

Deel

Gerelateerde artikels

Florine brommert

Florine brommert: Voorpret

Eind augustus is vaak een wat sombere periode door het tijdperk van gevangenschap dat je weer te wachten staat – after the boys of summer

Triumph Trophy 1200

De tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium geleden