AGV Tourmodular

AGV Tourmodular

Wat? AGV’s nieuwste systeemhelm, die voldoet aan de ECE-2206 veiligheidsnorm.

Waarom? Vanaf januari 2024 moeten alle nieuwe helmen aan de nieuwe veiligheidsstandaard voldoen. Steeds meer merken halen die norm al voor hun nieuwe modellen, AGV sluit met de Tourmodular aan in dat rijtje.

Hoe werkt het? De AGV Tourmodular kreeg P/J homologatie en is dus zowel met het kinstuk geopend als gesloten goedgekeurd binnen de nieuwe norm. En dat is goed nieuws, want dat is net een van de vlakken waarop de nieuwe ECE-2206 standaard een verschil maakt. Om goedgekeurd te kunnen worden moeten systeemhelmen nu ook in beide draagmodi (dus zowel geopend als gesloten) een impacttest ondergaan op de verschillende onderdelen, met alle accessoires zoals bijvoorbeeld een geïntegreerd zonnevizier gemonteerd. Dat was bij de vorige norm gek genoeg niet het geval.

Met de Tourmodular wil AGV de bakens voor systeemhelmen opnieuw uitzetten, en daar is uiteraard meer voor nodig dan voldoen aan een veiligheidsnorm. Door een combinatie van lichtgewicht materialen (een mix van carbon, aramide en glasvezel) en een optimale aerodynamische vormingeving is het dynamische gewicht van de helm erg laag, en zelfs nihil bij 130 km/u (eh, ja…). Daardoor oefent de helm geen onnodige druk uit op de rijder, wat zeker bij lange ritten het verschil kan maken. Het binnenwerk is dan weer uitgevoerd in hoogwaardig traagschuim, wat bijdraagt aan een stevige, duurzame pasvorm die de contouren van de schedel naadloos moet volgen. Voor de binnenvoering werd gekozen voor een mix van Ritmo- en Shalivarvezels, die bekendstaan om hun hoog ademend vermogen.

Vier ventilatieopeningen in de buitenschaal sluiten aan op een intern netwerk van zestien luchtkanalen, wat voor een optimale luchtcirculatie moet zorgen. Extra ventilatie komt er via een speciale stand van het vizier die directe ventilatie levert terwijl het vizier vergrendeld blijft in het kinstuk. Dat vizier is met vier millimeter overigens dubbel zo dik als de meeste andere syseemhelmen. Een Pinlock is standaard, net als het geïntegreerde zonnevizier dat zich laat bedienen aan de onderzijde van de helm. De Tourmodular is voorbereid op AGV’s eigen communicatiesysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Cardo. AGV’s nieuwste neusje van de zalm is beschikbaar in de maten XS tot en met XXL, prijzen starten vanaf € 549,95.


Meer info: www.motomind.nl

Deel

Gerelateerde artikels

Schuberth S3

Schuberth S3

Wat? Een nieuwe integraalhelm waarin Schuberth een aantal nieuwe technologieën verwerkt. Waarom? Omdat bij Schuberth ‘Gründlichkeit’ op de brooddoos van elke medewerker staat. Hoe werkt

Custom 500 Six Days McQueen

Bell Custom 500 Six Days McQueen

Wat? Een Bell helm met meer heritage dan jouw hoofd aankan. Waarom? Omdat de naam Steve McQueen bij elke motorliefhebber een BELLetje doet rinkelen –

Dunlop Trailmax Raid

Dunlop Sportmax Q-Lite & Trailmax Raid

Wat? Twee nieuwe bandensets van Dunlop. Waarom? Omdat je een adventure bike ook offroad moet kunnen benutten; en omdat lichte, sportieve machines een specifieke band