Aprilia RS250 (1995-2002)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de moeder aller GP-replica’s: de Aprilia RS250.

Watergekoelde 2T V2 | 249cc | 72,5 pk | 140 kg | 16,5 l. | € 5.000,00

Wat is het?
Aprilia’s wegversie van de motoren waarmee ze jarenlang de GP 250 domineerden in de handen van Biaggi, Capirossi en Rossi. Met 140 kg en vlijmscherp stuurgedrag was de RS250 bij z’n lancering een doorn in het oog van de toenmalige 600cc supersportklasse. Het is bovenal een tweetakt, waarbij Suzuki zo vriendelijk was het blok van de RGV250 af te staan. Wat z’n voor- en nadelen heeft.

Wat moet ik weten?
Het is een tweetakt. Dat is een hoop gedoe. Benzine, olie. Olie in benzine. Onderin niks, maar eens op toeren wordt het een maniakale, razende gek. Onderhoud is ‘a bitch’ en reserveonderdelen waren er al nauwelijks te krijgen toen hij nieuw was. Al viel het motorkarakter volgens zij die ermee reden nog mee, hoewel je nog steeds op zoek moet naar 10.500 toeren voor hij thuis geeft. Even rustig door de stad toeren zit er dan ook niet in. Opwarmen is de boodschap als je geen vastloper wil door een te koud blok. En weet verder dat er maar weinig exemplaren te vinden zijn, laat staan exemplaren die werden gereden door een oud vrouwtje. Deze motoren hebben meestal een hard leven gekend, op én naast het circuit. Maar de klank, het stuurgenot, het karakter, die banaan-achterbrug en het uiterlijk maken de RS250 een van de meest gewilde motoren voor ‘zij die er iets van kennen’.

Tips van Experts
Luister naar de draaiende motor. Als je een opvallend metaalachtig gekletter hoort, is het blok aan een revisie toe. Laat die revisie niet door om het even wie uitvoeren, maar bevraag je bij experts. Een jonge broekvent bij een dealer die enkel een computer kan inpluggen, moet je dit soort project niet in z’n handen duwen. Bespaar vooral niet op kwalitatieve olie. Je bedankt ons nadien wel, als je alsnog om de 6.000 km nieuwe zuigers moet laten monteren. En investeer ook in een pak met elleboogsliders, je zal ze nodig hebben.

Deel

Gerelateerde artikels