De BMW R 1250 R naked was een prima motor, maar kreeg zo onderhand een beetje last van z’n ietwat duffe imago. Hoog tijd voor een fikse upgrade, vonden ze ook bij BMW, en dus kreeg de nieuwe R 1300 R een herwerkt blok en dito rijwielgedeelte, een sportievere focus en uiteraard flink opgepoetste looks.
De 1.300cc ShiftCam boxer is goed voor 145 pk bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm, een winst van 9 pk en 6 Nm ten opzichte van de uitgaande R 1250 R. De drie standaard rijmodi (Rain, Road, Eco) kunnen uitgebreid worden met optionele Riding Modes Pro (Dynamic en Dynamic Pro), ASA (Automated Shift Assistant) is eveneens optioneel verkrijgbaar, tractiecontrole (MSR) is standaard.

Het frame werd volledig hertekend, het compactere plaatstalen hoofdframe is stijver en voorzien van een gegoten alu subframe (tegenover een stalen buizenconstructie op de R 1250 R). Ook nieuw is de 47 mm UPSD voor en de herziene EVO Paralever II achteraan, wat zowel sturen als feedback ten goede moet komen. De R 1300 R doet het met nieuwe 17” wielen in gegoten aluminium met holle spaken die samen ruim 1,4 kg minder wegen. Dynamic ESA is standaard, wil je nog een trapje hoger dan vink je op de optielijst de nieuwe Dynamic Suspension Adjustment (DSA) elektronische vering aan.

Qua remmen zien we vooraan dubbele 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, achteraan maakt een enkele 285 mm schijf met zwevende tweezuigerremremklauw de dienst uit; dat alles ondersteund door Integral ABS Pro.
Ook de ergonomie werd herbekeken op de nieuwe R 1300 R. De voetsteunen staan iets meer naar achteren en het stuur werd vlakker voor een sportievere, actievere rijhouding. De zithoogte bleef even toegankelijk als altijd op BMW’s naakte boxer, met een standaard zadelhoogte op 785 mm. Rijklaar en volgetankt (17 l) komt de R 1300 R op … 239 kg, precies even veel als de R 1250 R (en die deed het met een litertje benzine extra aan boord, en de zwaardere wielen).

Vanzelfsprekend bevat ook deze BMW tal van veiligheidsverhogende snufjes die je evenwel – ook naar goede BMW-gewoonte – moet aanvinken op de optielijst. Zo kan de nieuw ontworpen, achthoekige ledkoplamp uitgebreid worden met optionele adaptieve bochtenverlichting, ook de Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW) is optioneel.
De nieuwe R 1300 R is er vanaf 16.900 euro (NL: € 19.690,-).
