BMW Motorrad World Endurance Team wint de 24H van Spa!

Het BMW Motorrad World Endurance Team heeft afgelopen weekend de 24H SPA EWC Motos gewonnen. De #37 BMW M 1000 RR kwam na 24 uur met een grote voorsprong over de finishlijn. De sleutel tot het succes waren niet alleen de foutloze prestaties van rijders, maar uiteraard ook het perfect functionerende team onder leiding van manager Werner Daemen.

De overwinning in de thuisrace was de eerste overwinning voor het BMW Motorrad World Endurance Team in een FIM EWC 24uursrace. Bovendien is het de eerste 24uurs-raceoverwinning voor een Europese fabrikant sinds 1971.

In de kwalificatiesessies op donderdag en vrijdag verzekerde het team met Markus Reiterberger (GER), Ilya Mikhalchik (UKR) en Jérémy Guarnoni (FRA) zich van de tweede plaats op de grid. Het drietal vocht vooraan mee en eiste meermaals de eerste plaats op. Ze vielen nooit uit de top drie, voordat ze in de loop van de nacht een laatste stap naar de eerste plaats zetten.


De race vond een tijdlang plaats in droge, zomerse omstandigheden … tot het (geen verrassing in Spa) begon het te regenen en de baanomstandigheden meer dan verraderlijk werden, met verschillende crashes tot gevolg. Het BMW Motorrad World Endurance Team nam geen onnodige risico’s, en had een grote voorsprong opgebouwd toen de race na ongeveer 21 uur werd onderbroken wegens een enorme olievlek op de baan.

Na een onderbreking van tweeëneenhalf uur werd de race in hevige regenval hervat voor slechts 15 minuten. Het zag er niet naar uit dat het BMW Motorrad World Endurance Team de overwinning nog zou afstaan, om 13.00 uur bracht de finishvlag verlossing.


Werner Daemen, Team Manager BMW Motorrad World Endurance Team: “Het was een ongelooflijke race. Het eerste uur leek wel een Superbike-sprint, zenuwslopend! En de rest van de race hebben de jongens het heel goed gedaan. Ik denk dat wij het enige team zijn dat geen fouten heeft gemaakt. We waren misschien niet de snelste, maar we maakten geen fouten en in endurance betaalt zich dat uiteindelijk uit: we gingen de laatste minuten in met een voorsprong van acht ronden. Deze overwinning is een droom die is uitgekomen, dit kan niemand ons nog afpakken.”


Marc Bongers, Directeur BMW Motorrad Motorsport: “Dit is echt een verdiende overwinning, zeker na de pech bij de seizoensopener in Le Mans. We hebben de voorbije jaren heel hard aan het project gewerkt en heel wat details opgelost. Het is fantastisch om dan beloond te worden met een overwinning na een absoluut foutloos weekend. Terwijl de concurrentie te kampen had met technische problemen of fouten van de rijders, hebben wij geen enkele fout gemaakt. Alle pitstops verliepen perfect en we bleven het langst buiten op één tank, terwijl onze rijders ook onder de meest uitdagende omstandigheden consistent, betrouwbaar en veilig bleven. Dat betaalt zich uit.”


Markus Reiterberger: “Ik ben ongelooflijk blij. Onze voorbereiding was top, met tests die heel goed verlopen zijn. We wisten dus hoe sterk we zijn. We probeerden gewoon een constant tempo aan te houden en geen fouten te maken, in de hoop dat er niets kapot zou gaan. Dat is ons allemaal gelukt. Het is onze eerste overwinning in een 24uursrace, met een Belgische teammanager, in België, op zo’n fantastisch circuit. Ongelooflijk.”

Ilya Mikhalchik: “Dit is een heel speciale overwinning. Afgezien van het feit dat het mijn eerste overwinning in een 24uursrace is, is het ook de eerste voor het team – en dat in de thuisrace. Ik hoop dat we zo door kunnen gaan in de volgende races.”

Jérémy Guarnoni: “Ik ben dolblij, vooral voor het team en voor BMW, want ik denk dat iedereen na Le Mans hoopte op een overwinning in Spa. Ik ben nieuw in dit team en om dan de tweede race met hen in Spa te winnen, dat is ongelooflijk.”

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati We Ride As One

Warmdraaien voor World Ducati Week

Op zaterdag 4 mei heeft wereldwijd opnieuw het We Ride As One-event plaats, waarmee Ducati-rijders alvast warmdraaien voor de jaarlijkse World Ducati Week. Die gaat

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s