BMW R 12 G/S: hightech klassieker

BMW R 12 G/S

In 1980 introduceerden de Duitsers het concept van een enduro met cardanaandrijving, et voilà: de legendarische BMW R 80 G/S was geboren. Vijfenveertig jaar later is de GS in al zijn vormen niet meer weg te denken uit het BMW-gamma, deze nieuwe R 12 G/S knipoogt vakkundig naar de offroad/enduro-stijl van die eerste R 80 G/S.

De lucht/oliegekoelde 1.170cc boxer uit de R 12 zorgt voor de arbeidsvitaminen en is ook in de G/S goed voor 109 pk bij 7.000 tpm en 115 Nm bij 6.500 tpm. Het uitlaatsysteem met hoog gemonteerde demper is, uiteraard, helemaal volgens het ‘klassieke enduro’-boekje.

BMW R 12 G/S

Dat het ondertussen toch echt andere tijden zijn dan in 1980 blijkt wel uit de elektronische snuisterijen op de nieuwe G/S. Zo beschikt BMW’s nieuwste over drie rijmodi (Rain, Road, Enduro) en ook Dynamic Traction Control is standaard. Wel jammer dat de Shift Assistant Pro up/down quickshifter optioneel is, maar dat zullen we maar catalogeren onder ‘typisch BMW’.

De R 12 G/S wordt geleverd met een vlak solozadel (860 mm), indien gewenst kan je de zithoogte nog met 20 mm oppompen met het optionele Rallye-zadel. Leuk is dat er twee praktische stalen oogjes op het frame zitten die kunnen worden gebruikt als bevestigingspunten voor bagage.

BMW R 12 G/S

De voetsteunen zijn vooral ontworpen voor gebruik op de weg, maar zijn dankzij het gekartelde profiel ook geschikt voor offroad gebruik. Het aluminium stuur, dat hoog en dicht bij de rijder gepositioneerd staat, zet de ergonomische puntjes op de i. Heb je offroad ambities dan ga je natuurlijk voor het optionele Enduro Package met de 20 mm risers, dat staat nog wat makkelijker.

Het stalen buizenframe vormt net als bij de rest van de R 12-familie de rijwieltechnische basis van de nieuwe R 12 G/S. Het subframe, eveneens stalen buizen, is met bouten aan het hoofdframe bevestigd. Dat is bij een onverhoopte tuimeling op het onverhard wel fijn, kwestie van de G/S niet meteen in z’n geheel bij het grofvuil te moeten parkeren.

BMW R 12 G/S

De R 12 G/S doet het standaard (natuurlijk) met een 21” gespaakt voorwiel en 17” achteraan, een 18” achterwiel is verkrijgbaar als onderdeel van het Enduro Package Pro voor meer grip en controle offroad.

Naast een setje wielen en de juiste banden zijn lange veerwegen essentieel voor het ondersteunen van de offroad ambities. Vooraan zien we een volledig instelbare 45 mm upside-down met een riante 210 mm veerweg; achteraan houdt de traditionele Paralever de boel in het gelid, ook die is volledig instelbaar en heeft 200 mm veerweg.

ABS Pro houdt op remvlak een vinger aan de pols (ook in de bochten), vooraan maakt een set 310 mm schijven met twee axiale tweezuigerremklauwen de dienst uit, achteraan grijpt de tweezuigerklauw in op de 265 mm schijf. In stijl het decor in? De nieuwe R 12 G/S is er vanaf € 17.790 (NL: € 19.990,-).

Deel

Gerelateerde artikels