De R 90 S is ongetwijfeld een van de meest iconische BMW motoren ooit. Niet alleen omdat de 67 pk sterke boxer in 1973 een topsnelheid van 200 kilometer per uur liet noteren, ook qua uitstraling was het een machine die zijn gelijke niet kende. Vooral de R 90 S in Daytona Orange uit 1975 zou uitgroeien tot een regelrechte klassieker. Met de R 12 S brengt BMW hulde aan die R 90 S. Eindelijk.
Niet dat het een compleet nieuw model is, uiteraard. Onderhuids is de R 12 S een R 12 nineT zodat alle accessoires (denk aan een titanium uitlaatsysteem, tassen en navigatie) ook probleemloos op de R 12 S gemonteerd kunnen worden.
Die R 12 S is standaard voorzien van het Comfort Pack met daarin de Hill Start Control, Shift Assistant Pro, verwarmde handvatten en cruisecontrole. De grijze delen op de R 90 S zijn geborsteld aluminium, de laklaag is een combinatie van lava-oranje met dubbele rode pinstriping. Het zadel en rugsteun van de monoseater zijn van oranje stiknaden voorzien, het sexy kopkuipje heeft een gerookt windscherm.
Upside-down vork en stuur zijn in het zwart uitgevoerd terwijl de R 90 S op Option 719 Classic II wielen staat: zilveren spaakwielen met daar omheen moderne straatbanden in de hedendaagse maten 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17.
De R 12 S moet in het voorjaar bij de dealer staan, maar wie ‘m zeker niet wil missen kan er nu al eentje reserveren. In België leg je daarvoor 23.291,68 euro opzij (aan afronden doen ze blijkbaar niet bij BMW), Nederlanders halen 26.405 euro van de bank.
Ter vergelijking: in 1974 kostte de BMW R 90 S nieuw 180.000 Belgische frank, dat is 9.995 gulden of 4.500 euro. Een fraai onderhouden tweedehands exemplaar uit 1976 met 114.000 kilometer op de klokken staat te koop voor 9.000 euro.