BMW R 18 Magnifica

Over kleuren en smaken valt niet te twisten, zeker in het geval van customised motorfietsen is dat een waarheid als een koe. Neem nu deze BMW R 18 Magnifica, een project van Radikal Chopper.

De Magnifica werd gebouwd in opdracht van Officine Riunite Milanesi, een überhippe Milanese cocktailbar die eigendom is van auto- en motorfliefhebber Raffaello Polchi. De BMW R 18 Magnifica is uiteraard handgebouwd, en wel door Andrea Radaelli van Radikal Chopper die eerder ook al een R 1100 S stevig onder handen nam.


Met deze R 18 doet Radaelli de naam van zijn zaak eer aan, want de Magnifica is eh, tamelijk radicaal. Het design knipoogt naar de vintage motorfietsen van de jaren 20, 30 en 40, in het bijzonder de BMW R 37. Aan het design kwam geen CAD of render te pas, er werd vertrokken van een schets van de motorfiets.


Op de R 18 Magnifica zit niks dat je zomaar ergens kunt kopen, nagenoeg alles werd zelf bedacht en met de hand gebouwd – met uitzondering van zaken als de velgen; die werden machinaal bewerkt, maar wel naar een ontwerp van Radikal Chopper. Ook de remschijven en remklauwen werden speciaal voor de Magnifica vervaardigd.


Het gebruik van materialen als hout moet herinneren aan de motorfietsen uit een ver verleden, zo is de achtersteven van mahoniehout met een middenstuk van gepolijst RVS.

Aan de elektronica werd zo goed als niet geraakt, alles is volledig functioneel. Ook qua afmetingen, velgen en banden werd trouw gebleven aan het origineel; de motor is dus perfect bruikbaar. Overigens is de Magnifica ook een goeie 100 kg lichter dan de originele, 345 kg zware R 18. Hoeveel het grapje gekost heeft, is niet bekend…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen