BMW S 1000 RR

Zo, voilà, tien jaar na het overdonderende debuut van de eerste generatie is daar nu de langverwachte, compleet nieuwe vierde generatie van BMW’s S 1000 RR. Het lijkt de moeite van het wachten meer dan waard, getuige de harde cijfers. Wat te denken van een topvermogen van 207 pk en een rijklaargewicht van 197 kilo. Dat is om te beginnen een vermogensstijging van 8 pk en gewichtsreductie van 11 kilo ten opzichte van z’n voorganger. In de wetenschap dat de ‘oude’ al niet bekendstond als de langzaamste van het stel, zijn dit toch serieuze stappen.

Om deze ‘giant leap’ te kunnen maken, zijn ze in Beieren niet over één nacht ijs gegaan. De RR ging volledig op de schop, maar dan ook echt volledig. Neem het blok, de 4-in-lijn is in z’n geheel opnieuw ontworpen met als meest opvallende feature de shiftcamtechniek. Deze vorm van variabele kleptiming zagen we eerder al op de nieuwe R 1250 GS en doet nu dus ook z’n intrede op de superbike. Voordeel is dat BMW het vermogen en koppel breder kan uitsmeren waardoor de RR – door de razendsnelle aanpassingen (10 m/s) van het nokprofiel – niet alleen krachtiger is over de hele linie maar ook bruikbaarder en dus, volgens BMW, makkelijker te rijden. Welja. De kleppen zijn van titanium en nu uitgerust met holle klepstelen – een unicum én 10% lichter – en de tuimelaars zijn ook nog eens 25% in gewicht gereduceerd. Dit maakte mede mogelijk dat de RR z’n toerenplafond kon opschroeven van 14.200 naar 14.600 tpm.

BMW heeft het blok uiteindelijk 4 kilo lichter en 40 mm smaller kunnen construeren en de RR is daarmee slechts 20 mm breder dan een niet nader te noemen fabrikant met V4-opstelling. Iets met ‘Bologna’. Ook het elektronicapakket werd – aangestuurd door een zesassige IMU – serieus opgefrist met vier rijmodi (Rain, Road, Dynamic en Race) en standaard traction control, wheelie control en bochten-ABS. Een autoblip-quickshifter is ook standaard, evenals ‘hill assist’. Wil je dieper in de krochten van de elektronica peuteren dan biedt de optionele Pro Mode je de mogelijkheid ABS, DTC, wheelie control, gasreactie en motorrem tot in de finesses af te stellen. Om al deze snufjes goed aan te kunnen sturen werd het dashboard compleet vernieuwd, de oude deels analoge teller heeft plaatsgemaakt voor een 6.5 inch TFT. Dan het rijwielgedeelte.

Het blok is meer dan ooit ‘dragend deel’, het nieuwe frame kon daardoor lichter worden uitgevoerd en voorzien van meer flex juist daar waar het moet. Balhoofd en naloop werden een toef scherper terwijl de wielbasis door de langere, uit één stuk gegoten swingarm 9 mm groeidenaar 1.441 mm. Het swingarm-scharnierpunt is nu ook met +/-2 mm te variëren. De link van de achterschokdemper werd rigoureus gewijzigd, veel verder van het blok om de hitte van de vierpitter zo min mogelijk van invloed te laten zijn op de prestaties van de shock. Dynamische DDC-demping is en blijft trouwens optioneel. Kortom, de S 1000 RR is scherper, sneller, lichter, sterker en symmetrischer dan ooit. We kunnen niet wachten.

• 207 pk
• 197 kilo rijklaar
• Shiftcamtechniek
• Nieuw rijwielgedeelte
• Symmetrische looks

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Z900 SE

Prijzen Kawasaki Z900 en Z900 SE bekend

Kawasaki heeft voor 2025 de Z900 flink onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en