BRAVOK

Rijtips

Een klassiekertje voordat we de motor weer van stal halen en er opnieuw vol invliegen: een check van je motorfiets. Die kan je makkelijk afvinken aan de hand van een handige afkorting: BRAVOK.

Banden (B) zijn je enige contact met de weg en dus superbelangrijk. Een te lage bandendruk zorgt voor veel grip maar snelle slijtage, een te hoge bandendruk doet het omgekeerde. Controleer ook de profieldiepte aan de hand van de slijtageblokjes en check tegelijk of je nergens een spijker of andere ongein ziet zitten. Zo kan het gebeuren dat een spijker bij stilstand niet echt een probleem vormt, maar van zodra je gaat rijden zet het rubber uit en kan er lucht uit de band ontsnappen. Zorg dat je ventieldopje aanwezig is, zonder dopje zullen middelpuntvliedende krachten je ventiel ingedrukt houden, met drukverlies tot gevolg.

Met een zaklamp (of smartphonelampje) controleer je vervolgens de Remmen (R). Op de remblokken moet er tussen ijzeren plaatje en de remschijf voldoende gesinterd metaal zitten dat de boel doen stilstaan. Check de kleur van de remvloeistof, is die donker dan wordt het hoog tijd om ze te verversen.

Aan de Accu (A) valt weinig te controleren, zeker als de motor aan een batterijlader heeft gehangen. Let wel dat je de juiste lader hebt voor de juiste batterij (loodzuur of lithium). Bij sommige merken kan je via de app de staat van de batterij controleren. Een goed opgeladen accu zorgt voor vlot starten.

Met de Verlichting (V) van je motorfiets geef je onder andere de nodige informatie door aan de andere weggebruikers, test even alle mogelijke lichten: van dim- en grootlicht tot knipperlichten en remlichten.

Het Oliepeil (O) controleren doe je via een kijkglaasje of met een peilstok, bijvullen doe je uiteraard met de viscositeit die is voorgeschreven door de fabrikant. Meng geen full synthetic met half-synthetische of minerale olie … tenzij de nood hoog is, alles is beter dan zonder olie rijden.

Naast het smeren op het loopvlak van de Ketting (K) is de correcte kettingspanning cruciaal voor de levensduur en veiligheid. Smeer je ketting bij voorkeur warm zodat de solventen kunnen verdampen en het vet zich kan hechten. Als je je ketting smeert en onmiddellijk vertrekt, zorgen de middelpuntvliedende krachten ervoor dat het spul overal op je motor terechtkomt behalve op de ketting. Heb je een motorfiets met cardanaandrijving, dan controleer je op eventuele lekkage aan de olie-aflaatdop.

Deel

Gerelateerde artikels

Rijtips

Defensief rijden

Defensief motorrijden heeft alles te maken met perceptie. Ook al ben je een doorwinterde en geoefende rijder, de kunst is om constant na te denken

Rijtips

Winterstalling

Nu Koning Winter weer de kop opsteekt, kiezen heel wat motorrijders ervoor om de motor op stal te houden; het uitgelezen moment om ‘m een

Rijtips

Soorten bochten

Vorige keer bespraken we al de verschillende fases bij het nemen van een bocht. De informatiefase was daarbij de eerste en logischerwijze de belangrijkste. Op