Ja dat lees je goed: de iconische TKC 80 wordt voor het eerst (!) grondig vernieuwd en wordt TKC 802. Daarnaast evolueert de ContiSportAttack naar alweer de vijfde generatie.
We beginnen met die offroadlegende die dit jaar veertig kaarsjes uitblies, want die krijgt nu eindelijk een opvolger: de tweede generatie TKC 80 werd TKC 802 gedoopt. Waarom niet TKC 90, om maar iets te zeggen? Dat zit zo: de TKC 80 is oorspronkelijk ontworpen als 50/50 band, dus 50% offroad en 50% onroad. Er is ook een TKC 70 die meer op straatgebruik georiënteerd is, dus zou een TKC 90 per definitie veel meer op offroad gericht moeten zijn. Wat niet het geval is voor deze nieuwe generatie TKC 80, en dus werd het TKC 802.
Het agressieve noppenprofiel blijft herkenbaar, maar kreeg nu een groter contactoppervlak door een andere positionering van de noppen, wat op zachtere ondergrond voor meer grip moet zorgen. Daarnaast werden de noppenranden aangepast. Op de achterband zijn de noppen vooraan nu scherper dan de achteraan, waardoor de band harder in de ondergrond ‘bijt’ en meer tractie genereert bij acceleratie. De voorband is precies andersom ontworpen, met een iets minder scherpe hoek van de noppen in de rijrichting voor meer grip als je offroad remt.
Ook de compound werd aangepast, en de rubbersamenstelling kreeg Continentals RainGrip-technologie aan boord waarbij toegevoegde silicadeeltjes geactiveerd worden voor optimale grip in natte omstandigheden. De nieuwe TKC 802 wordt op dit ogenblik geproduceerd en wordt in het voorjaar bij de bandenboer verwacht. Om de enorme fanbase van de eerste-generatie TKC 80 op de wenken te blijven bedienen terwijl ze rustig wennen aan de nieuwe generatie (althans, dat hoopt Continental) blijft ook die vooralsnog gewoon in productie en beschikbaar in alle huidige maten.
De ContiSportAttack4 zwaait wel helemaal af en maakt plaats voor opvolger ContiSportAttack5, dit rubber is zoals de naam al doet vermoeden specifiek gericht op (zeer) krachtige nakeds en sportmotoren. Als 80/20 band ligt de focus van de ContiSportAttack5 voor 80 procent op de weg en voor 20 procent op het circuit. Je kan met andere woorden aantreden op een trackday zonder eerst nog een setje banden te moeten wisselen.
Zowel compound, karkas als profiel werden vernieuwd. De Black Chili Compound zagen we al in de ContiAttack SM2 en zorgt voor een korte opwarmtijd en plakkerige grip. Qua karkas maakt de ContiSportAttack5 gebruik van een MultiZoneBelt-constructie die ervoor zorgt dat – in vergelijking met de SportAttack4 – enerzijds het contactoppervlak breder wordt uitgesmeerd in de bocht (meer grip) en anderzijds de (rechtuit)stabiliteit op hoge snelheid verbeterde; terwijl er voor insturen minder input nodig is van de rijder. Het profiel, ten slotte, kreeg wat meer ‘slick’ op de wangen en wat meer profiel naar het midden toe voor een goeie mix van grip en levensduur.
De ContiSportAttack5 is beschikbaar vanaf voorjaar 2026, in de volgende maten:
• 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL
• 160/60 ZR 17 M/C (69W) TL
• 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
• 190/55 ZR 17 M/C (75W) TL
• 200/55 ZR 17 M/C (78W) TL