Onze NT650V Deauville is oud, technisch ietwat mank en heeft in zijn vorige leven weinig liefde gekend … en dat is eraan te zien. Zijn lak is vaal, de plasticdelen zijn dof geworden en de metaaldelen rondom zijn gecorrodeerd. Het is dan ook de ideale patiënt voor een professionele hulpverlener als Gertjan Remmerie van Motodetail.
Motodetail is een jong bedrijf dat zich toelegt op het poetsen en beschermend behandelen van motorfietsen en fietsen. Dat ‘detailen’ is een activiteit die in de autowereld reeds langer in opmars is; Motodetail legt zich toe op de specifieke materialen, gebruiksdoelen en de kleinere oppervlakten die op een motorfiets gangbaar zijn.
Een detailing is uiteraard niet gratis en daarom behandelt Motodetail vooral nieuwe motoren of motoren met een hoge (emotionele) restwaarde voor klanten die hun motor tot in de eeuwigheid beter-dan-nieuw willen houden. Onze Deauville valt duidelijk buiten die categorie, maar Gertjan ziet er een mooie uitdaging in.
Hoewel de hele motor aan wat liefde toe is, besluiten we om alleen de rechterhelft vergaand te behandelen en de linkerhelft na de wasbeurt ongemoeid te laten. De linkerkant krijgt dus geen behandeling, sterker nog, hij wordt afgeplakt om ‘m te behoeden voor contaminatie met wax of coating.
Zo zullen we een duidelijk waarneembaar ‘voor en na’-effect krijgen en ook op langere termijn de duurzaamheid van de behandeling kunnen beoordelen. Een professional als Gertjan levert natuurlijk niet graag (letterlijk) half werk, maar dit hoogst onwetenschappelijk experiment leek ons wel leuk en relevant.
Na een eerste wasbeurt maakt Gertjan een evaluatie van de staat van de motor en de uit te voeren werken. Afhankelijk van het doel en het budget van de klant kan dat gaan van ‘even opfrissen en beschermen’ tot ‘beter dan nieuw maken en coaten’.
Gezien de lage restwaarde van onze Deauville besluiten we dat een lichte opfrissing van de lak (polijsten) en een verzegeling met een harde wax de meest aangewezen behandeling zou zijn, maar ten behoeve van het experiment wil Gertjan toch een duurdere, duurzamere coating aanbrengen op lak en plasticdelen.
Na het opmeten van de lakdikte op de metalen tank besluit Gertjan erg subtiel te polijsten om nergens door de dun geworden lak heen te schuren. Het effect van het polijstwerk op de zilvermetaallak is zonder meer spectaculair. Kleine krasjes verdwijnen en door de herwonnen glans komen de ronde vormen van de tank, kuip en kofferdeksels weer mooi tot hun recht.
Die herwonnen glans van de lak wordt vervolgens verzegeld met de coating die vuil- en waterafstotend is en de behandelde oppervlakte dus makkelijker te onderhouden maakt. Zo mogelijk nog spectaculairder is het effect van de coating op de vaalgrijs geworden plasticdelen rond het dashboard, onder het zadel, onderaan de koffers en rond het achterspatbord. Alsof ze onder een vette laag siliconespray zitten, krijgen de gecoate plasticdelen weer de diepe, matte glans waarmee ze wellicht ooit uit de showroom gerold zijn; en het effect daarvan op het algemene voorkomen van de motor is indrukwekkend.
Na droging en een zorgvuldige nabehandeling zou de coating goed moeten zijn voor een jarenlange bescherming. Het wordt interessant om dat op te volgen. De wielen vertonen ook de nodige pitting en corrosie; gezien polijsten hier geen optie is, krijgen ze na hun reiniging een waxlaag met aluminiumdeeltjes die de glans terugbrengt en ook enkele maanden bescherming moet bieden.
Nadat het beschermende plastic over de linkerkant van de motor verwijderd is, wordt het ‘voor en na’-effect flagrant duidelijk. De reiniging en coating maken een wereld van verschil, maar hebben ook een minder gewenst effect: de jammerlijk gecorrodeerde staat van de uitlaatbochten, carterdeksels en zelfs het stuur contrasteert nu scherp met de herwonnen glans van plastic en lakwerk.
Chroompoets en de polijstmachine doen wonderen op de helft van het stuur, de uitlaatcover en een voorbocht van de uitlaat; maar voor de carterdeksels kan geen poetsen meer baten. Gertjan zou deze delen normaal gezien professioneel laten stralen en herspuiten, maar besluit ze in dit geval zonder demonteren op te schuren en van een laagje grondlak en grijze lak te voorzien. Het rempedaal krijgt in één beweging dezelfde behandeling en waarachtig, hoewel de tint van de gebruikte lak iets te blauw is, is het resultaat verbluffend.
Van de rechterkant bekeken staat hier een Deauville die duidelijk geleefd heeft, maar weer blaakt van fruitige levenslust. Het verschil met de linkerkant is gigantisch. Wij gaan verder opvolgen hoe de gecoate delen zich houden in de komende maanden en jaren bij wat je voor een Deauville normaal gebruik zou kunnen noemen, maar ook bij het meer radicale werk. Wordt vervolgd…
Meer info: www.motodetail.be
Tekst Dries Wayaert • Fotografie Motodetail