Defensief motorrijden heeft alles te maken met perceptie. Ook al ben je een doorwinterde en geoefende rijder, de kunst is om constant na te denken over je eigen rol in het verkeer en de analyse daarvan. Of ook: beter voorkomen dan genezen. Als je vooraan voor je motor gaat staan, dan heb je meteen in de gaten wat ons grootste probleem is als motorrijder: we zijn smal, en daardoor niet altijd goed zichtbaar voor andere weggebruikers. Of je je motor behangt met een hele lichtinstallatie en zelf van kop tot teen in fluo gehuld bent haalt vaak weinig uit, zo heb ik zelf bij het filerijden al meermaals gemerkt dat mijn hoge, brede Yamaha Ténéré met verstralers gek genoeg minder opvalt dan mijn lage MV Agusta Superveloce met z’n kleine ronde koplamp. Het is aan mij om mijn rijgedrag daaraan aan te passen.
Door de smalle combinatie van motor en rijder zitten we al snel ‘verstopt’ voor andere weggebruikers. Of verdwijnen we zomaar achter een raamstijl, of een boom. Het is dan ook belangrijk dat je blijft nadenken over de manier waarop je jezelf beter zichtbaar kan maken, bijvoorbeeld door je positie op het rijvak aan te passen aan de situatie. Traditioneel rijden we links op twee derde van de rechter zijkant van de baan; als het ware ter hoogte van de automobilist – ook al zegt de wetgeving dat je altijd zo rechts mogelijk moet rijden. Een mogelijke situatie kan zijn dat het tegemoetkomende verkeer bestaat uit een vrachtwagen, waardoor een auto die zich daarachter bevindt geen of weinig zicht heeft. Dan is het beter om je meer naar de rechterzijde te verplaatsen; mocht de wagen dan een manoeuvre uitvoeren, is de kans groter dat de bestuurder je alsnog gezien heeft. Omgekeerd kan ook meer links rijden veiliger zijn. Denk maar aan een hele rij geparkeerde wagens waartussen een zijstraat verstopt zit die je onmogelijk kan spotten als je te veel aan de rechterkant rijdt. Komt er een wagen uit diezelfde zijstraat en jij rijdt rechts op het rijvak, dan ben je bovendien slecht zichtbaar voor de automobilist. Blijf dus al rijdend steeds nadenken over je zichtbaarheid; jouw positie op de weg is geen vast gegeven en wordt bepaald door je eigen vermogen om een risico te analyseren.