Lucht-/vloeistofgekoelde boxertwin, 4 kl./cil | 1.300cc | 145 pk | 850 mm | 237 kg | 19 l | € 20.150,-
Vorig jaar ging de BMW R 1250 GS Adventure met de titel van de Droommotor van het Jaar aan de haal, voor de verkiezing van dit jaar schuift BMW de nieuwe R 1300 GS naar voren. Héél lang geleden ontstaan uit een eigenzinnig project van een paar BMW-ingenieurs die in hun vrije tijd een hoogpoter avant la lettre creëerden, is de GS in de voorbije veertig jaar uitgegroeid tot een begrip in de motorwereld. Meer dan vier decennia aan ontwikkeling en finetuning hebben hun effect niet gemist, maar ondanks alle verfijningen blijft BMW de combinatie van een boxertwin met een cardanaandrijving trouw. De R 1300 GS heeft een compleet nieuw motorblok dat goed is voor 145 pk, het nieuwe rijwielgedeelte resulteerde in een veel lichtere en compacter aanvoelende motor. Hoewel bij de lancering de meningen over de styling traditiegetrouw verdeeld waren, bewijzen de verkoopcijfers van de voorbije maanden dat de GS ook in 1.300cc-versie de onbetwiste koploper is. Benieuwd of dat commercieel succes zich straks ook vertaalt in de titel van Droommotor van het Jaar 2024.