Rotax vloeistofgekoelde elektromotor | 47 pk | 865 mm | 187 kg | 8,9 kWh | € 17.699,-
Elektrisch motorrijden blijft een lastig verhaal. De nichemerken die zich al aan elektrische motoren waagden hebben allemaal het water tot aan de lippen staan of gingen al kopje-onder, de grote merken laten de markt van de elektrische motoren links liggen omdat er simpelweg nog geen publiek voor is. Can-Am kennen de meeste mensen van hun eigenzinnige driewielers, het merk heeft echter ook een rijke geschiedenis in de (off-road) motorwereld en kiest voor zijn rentree op die markt voor de moeilijke weg. De weg van de elektrificatie dus. De Pulse is een naked bike voor gebruik in de stad en de periferie, de Origin is met zijn grotere wielmaten, zwaarder geprofileerde banden en langere veerwegen de meer offroad/allroad-gerichte variant van de twee.
Dat Can-Am voor zijn elektrische motoren kan putten uit de ruime ervaring die de groep al heeft met elektrisch aangedreven sneeuwscooters, is bij de Origin overduidelijk. Zo is het batterijpakket in de sneeuwscooters voorzien van een intern verwarmingssysteem dat voor de Origin is omgevormd tot een koelsysteem. En dat werkt perfect want bij de test in een bloedheet Texas (43° in de schaduw, alstublieft) liet het batterijsysteem geen steek vallen terwijl modellen van de concurrentie het van die omstandigheden letterlijk en figuurlijk warm zouden krijgen. Dat de elektromotor op de swingarm zit en de aandrijving naar het achterwiel gebeurt door middel van een silent chain die in de achterbrug verwerkt is, zijn nog slimme oplossingen die vanuit de wereld van de sneeuwscooters komen overgewaaid. Honderd procent feilloos zijn de Can-Am elektrische modellen daarbij nog niet (de actieradius en prijs blijven wel dingetjes), als je droomt van motorrijden in een schonere wereld dan verdient de Origin wel je stem.