Morbidelli T1002VX

Morbidelli T1002VX

Vloeistofgekoelde V-twin, 4 kl./cil | 997cc | 88,5 pk | 820 mm | 265 kg | 20 l | n.b.

Hoewel Morbidelli nooit echt een motormerk was, slaagde de renstal er in de vorige eeuw wel in om vier wereldtitels bij mekaar te sprokkelen in de 50 en 125cc raceklassen. Teambaas, eigenaar en financier Giancarlo Morbidelli was eigenlijk gespecialiseerd in machines voor de bosbouw en daar zou de T1002VX gezien zijn indrukwekkend postuur ook wel zijn mannetje kunnen staan. Met net geen 89 pk en precies evenveel newtonmeters aan koppel is de T1102VX geen koppelbeer of pk-braker, interessant is wel dat je met een unieke 80° V-twin op pad gaat en niet de zoveelste paralleltwin.

De moderne Morbidelli’s worden in Italië ontworpen en in China gebouwd en op een paar ‘beginnersfoutjes’ na heeft die tandem z’n zaken al vrij goed op een rijtje. De rijmodi zijn nog niet helemaal vrij van zonden en ook de bediening van de elektronische functies kan nog beter, al zijn dat probleempjes die gemakkelijk met elektronische updates op te lossen vallen. Waar helemaal niks meer moet aan gebeuren is de prijs-kwaliteitverhouding want de Morbidelli T1002VX komt standaard met handkappen, verwarmde handvatten en zadel, driedelige kofferset, bochten-ABS en TFT-dashboard met connectiviteit en bijhorende app. Voor een prijs van 10.000 euro (nog te bevestigen) kan je zo’n indrukwekkend compleet pakket een paar verbeterpuntjes wel vergeven.

Morbidelli T1002VX