Vloeistofgekoelde drie-in-lijn, 4 kl./cil | 890cc | 119 pk | 830 mm | 195 kg | 14 l | € 13.999,-
Nee, het is niet ‘gewoon’ een MT-09 met volledige racekuip: de Yamaha R9 staat echt zijn eigen mannetje. Met de bekende CP3 890cc drie-in-lijn aan boord is de R9 volgens Yamaha een veel realistischere kijk op wat een moderne supersportmachine is. Niet zomaar een vervanger van de R6 of R1, maar meer iets dat tussen die twee modellen in zit. Grote schoenen om te vullen dus, maar dat lukt Yamaha aardig. De R9 is ondanks de sportieve insteek een straatgeoriënteerde machine die zich wat relaxter laat rijden.
Het motorblok is heel vergelijkbaar met de krachtbron van zijn naakte broer, maar qua verdere uitrusting zijn de verschillen groot. Zo is de KYB voorvering in te stellen op vlak van in- en uitgaande demping. De monoshock achter is dan weer volledig instelbaar, inclusief high en low speed demping. De Brembo Stylema remklauwen bijten in 320 mm remschijven waardoor je het apparaat vlot tot stilstand brengt. Natuurlijk heeft deze moderne supersportmachine een zesassige IMU aan boord die alle parameters in de gaten houdt. Daarmee wordt een waslijst aan rijhulpsystemen aangestuurd die je naar smaak kan instellen. Hadden we al geschreven dat hij bovenal ook nog betaalbaar is? Nee? Bij dezen.