De afgelopen tijd zagen we al een aantal zeer speciale Ducati-modellen passeren, met een samenwerking met Lamborghini als exorbitant hoogtepunt. In aanloop naar de EICMA in november geeft Ducati nog even wat gas bij met exclusieve adaptaties van bestaande modellen, dit keer zijn de Diavel V4 RS en Multistrada V4 RS aan de beurt. De Ducati RS-modellen zijn bedoeld voor de absolute liefhebbers van de machines uit Bologna, met iets diepere zakken dan gemiddeld.

Diavel V4 RS
De Diavel V4 RS maakt voor het eerst gebruik van het 1.103cc Desmosedici Stradale-motorblok dat geïnspireerd is op het MotoGP-motorblok met contraroterende krukas – de gewone Diavel V4 doet het met de V4 Granturismo. De twee verschillen met 14 pk in het voordeel van de nieuwe Diavel V4 RS, wat dan wel weer ten koste gaat van 6 Nm koppel. In totaal zou de Diavel V4 RS dus 182 pk @ 11.750 tpm en 120 Nm @ 9.500 tpm produceren. Genoeg voor Marc Márquez om in 2,52 seconden van 0 naar 100 km/u te knallen. Niet verkeerd.

De Diavel V4 RS heeft een droge koppeling, is flink behangen met carbon onderdelen en is voorzien van gesmede wielen, Öhlins veerelementen (NIX30 voorvork, STX46 schokdemper) en een remsysteem dat is afgeleid van dat van de Panigale V4 met Brembo Stylema’s. Verder zijn nagenoeg alle elektronische gemakken aan boord: bochten-ABS, wheelie- en tractiecontrole, geïntegreerde navigatie, quickshifter, drie verschillende powermodi en vier verschillende rijmodi.
Hebben? Dat is dan 40.590 euro alstublieft (NL: € 46.290,-), Ducati verwacht de Diavel RS in december bij de dealers te hebben.
Multistrada V4 RS
Is de Diavel V4 RS volledig nieuw, dan was er al eerder een Multistrada V4 RS. In deze nieuwe versie levert het Desmosedici Stradale V4-motorblok met MotoGP-genen (ook hier met droge koppeling) 180 pk @ 12.250 tpm en 118 Nm @ 9.500 tpm.

Ook de Multistrada maakt gebruik van Öhlins veerelementen, zij het wel een andere set: TTX36 voorvork en dito schokdemper achter, gekoppeld aan het semiactieve Smart EC 2.0 systeem van Öhlins. Naast veel van de snufjes die de Diavel RS ook heeft, zoals de quickshifter, vier powermodi, wheeliecontrole en tractiecontrole, heeft de Multistrada V4 RS net nog even iets meer systemen aan boord. Zo is hij voorzien van het adaptieve cruisecontrolesysteem (met voor- en achterradar) en dodehoekdetectie, zijn er vijf verschillende rijmodi te kiezen, heeft de machine een titanium subframe en kan je als klap op de vuurpijl de motorrem elektronisch afstemmen op jouw voorkeur.
Voor een Multistrada V4 RS betaal je € 39.990,- (NL: € 46.590,-), zou vanaf november bij de dealers staan.
