Ducati Multistrada V2 en V2 S volledig in het nieuw

Ducati Multistrada V2

Net als je dacht dat Ducati al z’n kruit verschoten had rond de Eicma in Milaan, wordt vandaag tijdens de Intermot in Keulen nóg een nieuw model gepresenteerd. De Multistrada V2 en V2 S is namelijk volledig vernieuwd.

Met de komst van het nieuwe 890cc V2-blok, moest de Multistrada V2 vanaf de wielen opnieuw opgebouwd worden. Ducati heeft daarbij getracht de middenklasse allroad lichter te maken dan zijn voorganger, maar ook naar een hoger niveau te tillen wat betreft gemak en rijeigenschappen.

Voor de Multistrada V2 was allereerst een volledig nieuw, aluminium monocoque frame nodig waarin het nieuwe motorblok gehuisd kan worden. Het blok heeft hierin een dragende functie gekregen. Daarnaast zijn ook het stalen buizen subframe en de gegoten aluminium achterbrug opnieuw ontworpen, geïnspireerd op die van de Multistrada V4. Het totale gewicht van de V2 komt hiermee (rijklaar zonder brandstof) uit op 199 kg. De V2 S met semiactieve vering weegt 202 kg.

Ducati Multistrada V2

De nieuwe 890cc 90° V-twin beschikt over 115 pk bij 10.750 tpm en 92 Nm koppel bij 8.250 tpm. Grootste wapenfeit is de variabele inlaatkleptiming (IVT) die de tweecilinder stukken soepeler maakt dan zijn voorganger. Hiermee wordt de koppelafgifte van de motor namelijk geoptimaliseerd, waardoor je bij 3.500 tpm al 70 % van het maximumkoppel aanspreekt.

Daarbij claimt Ducati dat de verbranding bij lage toerentallen regelmatiger is gemaakt. Hierdoor is de gasafgifte vloeiender bij kleine doseringen met de gashendel. Handig als je met volle bepakking met lage snelheid rijdt, of tussen de file door. Iets wat ook geholpen wordt door een kortere eerste en tweede versnelling.

Ducati Multistrada V2

Zoals je van Ducati mag verwachten is de designafdeling weer secuur te werk gegaan. De onmiskenbare Multi-look is aangescherpt met nieuwe koplampen en dagrijverlichting. Daarbij is de korte snavel geïntegreerd in de ruit zoals ook bij de V4 het geval is. Daarvan zijn in het kuipwerk ook de luchtgeleiders overgenomen, die frisse wind richting de benen sturen voor meer comfort. In dat kader zijn ook het windscherm en de deflectoren opnieuw gevormd.

Ook opnieuw ontworpen zijn de zadels van zowel de rijder als bijrijder, waarbij de passagier meer ruimte heeft gekregen. Het zadel van de rijder is in hoogste verstelbaar tussen 810 en 830 mm. Optioneel is er ook een zitting beschikbaar die een zithoogte van 870 mm mogelijk maakt; verder verlagen kan ook. Daarvoor moet je wel de V2 S aanschaffen met semiactieve DSS (Ducati Skyhook Suspension) en het Minimum Preload-systeem. Daarmee kan je met een druk op de knop de zithoogte terugbrengen tot wel 790 mm.

Ducati Multistrada V2

Dat elektronische DSS-systeem is daarbij ook ontwikkeld om het rijgedrag te verbeteren. Hiervoor zijn een aantal modi beschikbaar die de verschillende systemen zoals anti-dive en anti-squat aansturen naar jouw voorkeur. Dat alles doe je via het 5” TFT-kleurendashboard waarin je ook de vijf verschillende rijmodi kan selecteren. De informatievoorziening van het dashboard kan geschakeld worden naar Road, Road Pro en Rally.

De standaard V2 is uitgerust met bochten-ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole en motorremcontrole. Daarnaast heb je een USB-aansluiting in het dashboard, cruise control en Brake Light EVO (dat een waarschuwing geeft aan achteropkomend verkeer door snel te knipperen bij hard remmen). De Multistrada V2 S is iets uitgebreider met het speciale multimediasysteem van Ducati waarmee je navigatie van punt-naar-punt op het TFT-scherm kan gebruiken.

Ducati Multistrada V2

De Multistrada V2 is beschikbaar vanaf januari 2025 en zal € 16.490,- kosten (NL: € 18.690,-). De V2 S is – afhankelijk van de kleurstelling (rood of groen) – te koop vanaf € 19.190,- (NL: € 21.890,-). De Multistrada V2 wordt ook beschikbaar gemaakt in een 35 kW-versie voor A2-rijders.

Daarnaast is de V2 S ook direct beschikbaar in de Travel-uitvoering met kunststof zijkoffers (60 liter ruimte), handvatverwarming en een middenbok. Dat pakket kost 1.300 (NL: € 1.500,-) extra bovenop de aankoopprijs.

Deel

Gerelateerde artikels