Eerste test: Husqvarna 701 Enduro

Husqvarna 701 Enduro

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen want de Husqvarna 701 Enduro ziet er voor 2026 nog heel erg uit als een Husqvarna 701 van modeljaar 2025, op de kleurwijziging na dan. Vergis je echter niet, de 701 is op zoveel vlakken aangepast dat er wel degelijk een nieuwe motor staat. Tijdens de Husqvarna Trek in Portugal kon ik de 701 Enduro al een dagje testen.

De Husqvarna 701 Enduro en zijn KTM en GasGas tweelingbroers lieten zich nooit in een vakje stoppen. Voor de pure enduristen is 152 kilo te veel, terwijl veel wereldreizigers een paralleltwin verkiezen omdat die toch wat geciviliseerder draait. En toch zit daartussen een hele doelgroep van motorrijders die offroad op avontuur wil en daarvoor niet noodzakelijk een verhuiswagen op noppenbanden zoekt. ‘Pack light’ is geen holle slogan.

Husqvarna 701 Enduro

Vijf kilo en vijf paarden
Die 152 kilo waarvan sprake is trouwens het gewicht van de nieuwe 701 die vijf kilo meer weegt dan zijn voorganger. Een halve kilo van dat extra gewicht komt van de halve liter grotere benzinetank, waar de rest van de nieuwe kilo’s zitten meldt Husqvarna niet. Al hoef je er niet aan te twijfelen dat de Euro5+ regeltjes er voor wat tussen zitten. De nieuwe Husqvarna heeft een aangepast uitlaatsysteem met twee lambdasondes en een driewegkatalysator die nu in de uitlaatbocht zit.

De 693cc SOHC monocilinder met dubbele bougies is vijf pk sterker dan voorheen en pompt er nu een lieve 79 pk uit terwijl de aangepaste kleptiming extra koppel in lage toeren oplevert. Handig is dat de twee kleine oliefilters vervangen werden door één groter exemplaar, minstens even goed nieuws voor wie offroad toch wel wat kilometers bij mekaar fietst is dat het onderhoudsinterval van tien- naar vijftienduizend kilometer werd opgetrokken. Kleppen stellen hoeft pas om de dertigduizend kilometer, nog een boodschap waar de gemiddelde portemonnee blij van wordt.

Husqvarna 701 Enduro

Met de R van Rally
Niet alleen het blok kreeg een upgrade, Husqvarna zette de slijpschijf in het frame en herwerkte dat in functie van meer stijfheid, terwijl de mogelijkheid werd voorzien om de motor van een optionele middenbok uit te rusten. Altijd handig voor wie bagage op zijn reismotor wil meenemen. De swingarm is nog altijd een aluminium exemplaar en de brandstoftank blijft z’n plekje vinden in het polyamide subframe.

De standaard gemonteerde WP XPLOR vering kreeg dan weer nieuwe instellingen. Van in het zadel gezien is het 4,2” TFT-dashboard (mét connectiviteit, we leven tenslotte in 2025) de grootste vernieuwing die het oude dashboard meteen naar de prehistorie katapulteert. Met de kruisvormige bedieningsknop op de linker stuurhelft navigeer je vlot door de menu’s waar je de optionele Rally rijmodus vindt.

Husqvarna 701 Enduro

Deze Rally rijmodus omvat onder andere de nieuwe Dynamic Slip Adjust, Motor Slip Regulation en Slip Adjuster. De USB-C poort is handig voor wie een navigatietoestel van stroom wil voorzien, de aparte bedieningsknop voor het ABS is minstens even praktisch. Hou er wel rekening mee dat telkens je de motor uitschakelt het ABS terug opstart in de veiligste modus. Wil je niet bij elke herstart het gehannes met de ABS-knop door, gebruik dan de dodemansknop om de motor stil te leggen.

Voetje op de grond
Na twee dagen enduro met de Husqvarna Norden 901 maakt de overstap naar de 701 een wereld van verschil. Die is wel nog altijd vijftig kilo zwaarder dan een volbloed enduro zoals de FE 350, de eerste keer dat het voorwiel wegschuift besef je dat je de boel wel kunt redden door een voetje te zetten. En nee, da’s een kunstje dat je met de Norden 901 niet met proberen.

Husqvarna 701 Enduro

Het tweede wat opvalt is de oerkracht die de Oostenrijkse Zweden in dit blok hebben weten te proppen. De mono trekt en sleurt eraan dat het niet normaal is, er lijkt wel geen stop te zitten op het toerental, zo lang blijft het koppel opbouwen. Tot het blok met een pijnlijke reutel alsnog aangeeft dat er wel degelijk een rode zone op zit. De perfect werkende up/down quickshifter (ook een optie) krikt de sensatie naar een zo mogelijk nog hoger niveau.

Verplichte kost
De eerste paar keer dat ik de Husky op het onverhard naar een bocht toe wil slippen, rem ik de motor dood. De combinatie van de giftig aangrijpende achterrem en het iets te hoog gemonteerde rempedaal mist zijn effect niet, omdat er geen tijd is om het rempedaal te herpositioneren dwing ik mezelf om me op de goed doseerbare voorrem te concentreren.

Husqvarna 701 Enduro

Op losse stenen en grind zitten de Continental Twinduro TKC 80 banden bij gebrek aan verhoogde schoudernoppen al snel op hun tandvlees, op de verharde weg presteren ze wel prima. Zowel op de weg als offroad laat de WP vering geen steek vallen en het rijwielgedeelte sluit perfect aan bij de dadendrang van het motorblok.

Onder de indruk van de Husqvarna 701 Enduro kijk ik al minstens even hard uit naar de Supermotard-versie van dit platform waarmee je op technische weggetjes zoals je die bijvoorbeeld in de Vlaamse Ardennen vindt iedereen compleet zoek zal rijden. Ben je een endurorijder die langere ritten ambieert zonder te willen overstappen naar een te zware allroad, dan is de Husqvarna 701 Enduro verplichte kost om te gaan testrijden.

Husqvarna 701 Enduro

Motor: 693cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde SOHC monocilinder
Boring x slag:  80 x 105 mm
Compressieverhouding:         12,7:1
Max. vermogen:         79 pk
Max. koppel: 73 Nm
Brandstofvoorziening:            Keihin injectie, dubbele ontsteking, ride-by-wire
Transmissie:    zesbak, slipperclutch, ketting, optionele quickshifter up/down
Frame: stalen trellisframe
Voorvering:     48 mm WP EXPLOR upside-down, in- en uitgaande demping instelbaar, veerweg 265 mm
Achtervering:  WP EXPLOR monoshock, volledig instelbaar, veerweg 250 mm
Voorrem:        300 mm schijf met Brembo tweezuigerremklauw, ABS
Achterrem:     240 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter:  90/90-R21 / 140/80-R18 (Continental Twinduro TKC 80)
Wielbasis:       1.506 mm
Balhoofdhoek/naloop:           27,7° / n.b.
Gewicht:         152 kilo (rijklaar zonder benzine)
Zithoogte:       935 mm
Tankinhoud:    13,5 l
Prijs België:     € 12.999,-
Prijs Nederland:         € 14.930,-

Tekst Stefaan Buyze • Fotografie Husqvarna, Claude vanden Bulcke, Stefaan Buyze

Deel


Gerelateerde artikels

Ah, hoe zou het nog zijn met de Sportster, een van Harley-Davidsons meest iconische modellen? Al sinds 1957 staat er

Het zit erop voor onze QJMotor SRT 800 SX duurtester. Nadat Stefaan ermee onderuit ging op een oliespoor, werd de

Op het eerste gezicht lijkt deze overtreffende trap van de Tracer 9 GT niet eens zo gek ver van de