EICMA 2019: KTM 1290 Super Duke R

Het was al niet het braafste jongetje van de klas maar voor 2020 is de Super Duke (a.k.a. The Beast) nog maar even de sportschool ingedoken. Doel: meer power, minder kilo’s.

Duidelijk, er is hier geen sprake van een enorme revolutie, eerder een evolutie op basis van het vorige model. Waar natuurlijk niets mis mee is, maar met potige 200+ pk-types als de Ducati Streetfighter V4, MV Agusta Brutale 1000 RR en – in minder sportieve mate – de Kawasaki Z H2 is zijn koninklijke hoogheid ‘The Beast’ opeens niet meer de sterkste in de naakte klas. Hoe dan ook, dat doet aan de potentie van het totaalpakket niets af en KTM heeft zich aardig uitgesloofd dit voor 2020 naar en nog hoger plan te tillen.

Motorisch ging het vermogen van de 75° LC8 V-twin omhoog naar 177 pk, nieuwe douche injectoren en 56 mm gasklephuizen stuwen aangevuurd door een aangepast Ram-Air kanaal (opening tussen de koplampen) meer mengsel richting de verbrandingskamers. Het mengsel passeert nu een kwartet titanium inlaatkleppen, per stuk liefst 19 gram lichter dan hun stalen voorgangers. Aan de uitlaatzijde zorgen twee katalysatoren ervoor dat de Euro5 restricties gehaald worden. De carterdeksels zijn over de hele linie dunner en brengen het gewicht van de 1301cc dikke twin met 0,8 kg omlaag, ook scharniert de swingarm nu op een hoger punt in het blok. Drooggewicht: 189 kilo.

Wat ons brengt bij het rijwielgedeelte. Uiteraard zorgt dochteronderneming WP voor de gewenste feedback op veringgebied maar het is vooral het frame dat een stevige metamorfose heeft ondergaan. De buizen zijn dikker maar met dunnere wanden wat zorgt voor een torsiestijfheid die drie keer groter is dan voorheen (voor strakker sturen, kort door de bocht) en een gewichtsreductie van 2 kilo. Om de grip niet te verliezen is de swingarm nu langer en iets hogergeplaatst.

Wat verder nog opvalt? De Duke is uitgerust met een nieuw 5-inch TFT dashboard dat zich laat aansturen middels een aangepaste knoppenset op het linker armatuur. KTM claimt dat alle ride modes en aanverwante elektronica eveneens een stevige update hebben ondergaan, resulterend in onder andere een betere quickshifter setting (sneller) en een meer intuïtieve wheelie-control. Kortom, het zal wel weer een feestje worden!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s

Yamaha R1

Yamaha R1 gaat track only

Vorig jaar vierde Yamaha’s vlaggenschip nog zijn 25ste verjaardag, nu maakt het merk bekend dat de R1 vanaf 2025 (in navolging van de R6 eerder