Elektronische upgrade voor Z900RS

Kawasaki Z900RS SE

Nadat eerder dit jaar de Kawasaki Z900 geüpdatet werd, is het nu de beurt aan retro-sportbroertje Z900RS.

We beginnen ons zo stilaan wel af te vragen of de designafdeling bij Kawasaki überhaupt nog bestaat want ook hier blijven de looks voor het nieuwe modeljaar zo goed als ongewijzigd, al zijn de onderhuidse updates wel significant.

Zo kreeg de vier-in-lijn nieuwe nokkenasprofielen, een hogere compressieverhouding, aangepaste inlaatkanalen en een geoptimaliseerde ECU-afstelling die samen voor meer vermogen (nu 116 pk bij 9.300 tpm, was 111 pk bij 8.500 tpm) en een levendiger karakter in middelhoge toeren zorgen, terwijl de vierpitter dankzij elektronische gaskleppen (nog) verfijnder reageert op het gas. De nieuwe ‘megaphone’ uitlaat werd 70 mm langer en kreeg een andere interne structuur die het uitlaatgeluid een boost moet geven.

Kawasaki Z900RS

Belangrijker nog is dat de Z900RS niet alleen elektronische cruisecontrole aan boord krijgt, maar ook een IMU en dus het Kawasaki Cornering Management Function rijhulpsysteem (hellingshoekgevoelige tractiecontrole, bochten-ABS) en een up/down quickshifter. Ook smartphoneconnectiviteit doet zijn intrede op de Z900RS. De retro sportieveling wordt nog steeds afgeveerd door een 41 mm upside-down met instelbare demping en een horizontale Back-Link achtervering, ook de remmen bleven ongewijzigd met radiaal gemonteerde vierzuiger monoblocs op 300 mm remschijven voor en een 250 mm schijf met enkelzuigerklauw achter.

Kawasaki Z900RS SE

De SE-versie doet het met radiaal gemonteerde Brembo’s en staalomvlochten remleidingen voor, plus instelbare Öhlins S46 achter. Verder beschikt de SE over een USB-C-aansluiting en de herkenbare Z1 Fireball (Metallic Spark Black) kleurstelling. De standaard Z900RS komt in stijlvol Candy Tone Red en minimalistisch Ebony (Black Ball Edition met onder andere zwart stuur, rem- en koppelingshendels, tellerbehuizing, tankdop, wielen, ketting en hitteschilden). De 2026 Z900RS en SE staan vanaf half december bij de dealer.

Deel

Gerelateerde artikels

Geen groot nieuws dit jaar vanuit Guzzi-hoek, maar dat betekent niet dat ze helemaal stil hebben gezeten daar aan het

Het is nu allemaal nog preproductie, maar Ducati breidt in 2026 het MX-gamma uit. Of moeten we het inmiddels gewoon

Hadden we verwacht – of in elk geval gehoopt – dat Royal Enfield tijdens de Eicma de Himalayan 750 zou