Ducati Multistrada V4 wint European Motorcycle of the Year award

In een organisatie van Motorrijder Magazine hebben elf Europese motorfietspublicaties de handen elkaar geslagen om uit te maken wat de beste motorfiets van het modeljaar 2021 is. Het resultaat is de nieuwe European Motorcycle of the Year award, of kortweg EMOTY.

Elk magazine stuurde een top drie in van hun favoriete 2021-modellen, op basis daarvan werd een rangschikking opgesteld. De Ducati Multistrada V4 (S) kwam daarbij als winnaar uit de bus.

Maar liefst vijf publicaties verkozen de Multistrada V4 (S) tot winnende motor, hij werd daarbij geprezen om z’n comfort, prestaties, stuurgedrag en z’n sublieme elektronicapakket.

Het is een nipte overwinning geworden, want Harley-Davidson kwam met de Pan America 1250 slechts één puntje tekort. Harley’s eerste worp in het segment van avontuurlijke trails wordt duidelijk gesmaakt; er is vooral bewondering voor de moed van het Amerikaanse merk om een dergelijke motor te bouwen. Dat de Pan America 1250 meteen een schot in de roos is, met een competitief prijskaartje er bovenop, heeft duidelijk indruk gemaakt.


De derde plek  is voor de Yamaha Tracer 9 (GT), als een van de beste prijs/kwaliteit-pakketten die vandaag te krijgen zijn.

Eindklassement EMOTY 2021

1. Ducati Multistrada V4 (S)                          25 punten

2. Harley-Davidson Pan America 1250          24 punten

3. Yamaha Tracer 9 (GT)                               11 punten

4. Ducati Monster                                          9 punten

5. Aprilia RS660                                             7 punten

6. Triumph Trident 660                                 6 punten

7. Yamaha MT-09                                          5 punten

8. Triumph Speed Triple 1200 RS                  3 punten

= Honda CRF1100L Africa Twin                      3 punten

= Aprilia Tuono 660                                       3 punten

11. Suzuki Hayabusa                                     1 punt

= BMW M 1000 RR                                        1 punt

= BMW S 1000 R                                            1 punt

Pieter Ryckaert, hoofdredacteur van Motorrijder Magazine en EMOTY-organisator:

“In naam van alle deelnemers wil ik Ducati feliciteren met het winnen van de eerste editie van de European Motorcycle of the Year, waarmee ze dus volgens de elf deelnemende publicaties uit heel Europa de beste motorfiets van 2021 op de markt hebben gebracht. De Multistrada is dan ook verbazend goed. Ikzelf reed er dit jaar een non-stop rit van twaalf uur mee, zelfs etend en drinkend in het zadel, en eens op m’n eindbestemming had ik nog geen zin om af te stappen. De Multistrada is moeiteloos snel, comfortabel, stuurt prachtig en is technisch erg vooruitstrevend. Een verdiende winnaar, kortom.”

“Misschien had Harley-Davidson beter verdiend, ze grijpen zó nipt naast de overwinning. Ik was ook sceptisch toen ik de eerste beelden van de Pan America zag verschijnen, maar eens ik ermee had gereden moest ik ootmoedig toegeven dat de Amerikanen geweldig goed werk hebben geleverd voor hun intrede in dit voor hun nieuwe segment. Het blok is briljant, de motor stuurt navenant en is behapbaar qua prijs. Harley-Davidson verdient alle lof voor de moed die ze hebben getoond met de Pan America. En wat de Yamaha Tracer 9 (GT) betreft: dat is een moeilijk te kloppen prijs/kwaliteit-pakket, in gelijk welk segment. Pluspunten zijn het stuurgedrag, het comfort, het prijskaartje en toch een apart karakter als bonus. Goed gedaan, Yamaha.”

De EMOTY wordt beslist door elf Europese publicaties die elk een top drie inzenden. De eerste plaats kreeg telkens vijf punten toegewezen, de tweede plek was goed voor drie punten, de derde plaats verdiende één punt. De inzenders kozen als volgt:

Alt om MC (Zweden)

1. Ducati Multistrada V4 S
2. Harley-Davidson Pan America 1250
3. Triumph Trident 660

KicXstart (Nederland)

1. Yamaha MT-09
2. Aprilia RS660
3. BMW M 1000 RR

MO (Duitsland)

1. Ducati Monster
2. Aprilia RS660
3. BMW S 1000 R

MotoMag (Frankrijk)

1. Harley-Davidson Pan America 1250
2. Triumph Speed Triple 1200 RS
3. Aprilia RS660

Moto Magazine (Griekenland)

1. Ducati Multistrada V4 (S)
2. Harley-Davidson Pan America 1250
3. Triumph Trident 660

Motor Sport Suisse (Zwitserland)

1. Ducati Multistrada V4 (S)
2. Honda CRF1100L Africa Twin
3. Triumph Trident 660

Moto.It (Italië)

1. Ducati Multistrada V4 S
2. Harley-Davidson Pan America 1250
3. Suzuki GSX-1300R Hayabusa

Moto80 (België, Wallonië)

1. Harley-Davidson Pan America 1250
2. Ducati Monster
3. Triumph Trident 660

Motorevija (Kroatië)

1. Harley-Davidson Pan America 1250
2. Yamaha Tracer 9 (GT)
3. Ducati Monster

Motorrijder Magazine (België, Vlaanderen)

1. Ducati Multistrada V4 S
2. Yamaha Tracer 9 GT
3. Triumph Trident 660

Solo Moto (Spanje)

1. Yamaha Tracer 9 (GT)
2. Aprilia Tuono 660
3. Triumph Trident 660

Deel

Gerelateerde artikels

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd

Ducati Panigale V4 S 2025

Brembo neemt Öhlins over

Brembo legt 405 miljoen dollar (ca. 370 miljoen euro) op tafel voor Öhlins, de grootste overnamedeal in de geschiedenis van het Italiaanse bedrijf. Met de