Europese belangenbehartiger FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) lijkt goed nieuws te hebben. De Europese transportministers zouden namelijk overeenstemmen dat de huidige regels rondom een periodieke technische keuring voor motoren behouden zullen blijven.
Waarom dat goed nieuws is? Nou, omdat in een voorstel dat in het voorjaar van 2026 ter stemming komt voor de Europese Commissie juist strengere regels worden geopperd. Zo zou een technische keuring voor voertuigen jonger dan 10 jaar niet tweejaarlijks maar jaarlijks verplicht moeten worden. Daarnaast zou de uitzonderingsregel komen te vervallen. Deze stelt lidstaten in staat om geen technische keuring voor motorfietsen in te voeren. Tenminste, mits er andere maatregelen getroffen worden ter bevordering van de veiligheid van motorrijders.
Natuurlijk is het altijd goed om een slag om de arm houden bij dit soort nieuw, niets is immers zo wispelturig als politici. Desondanks zijn het positieve geluiden om te horen. De FEMA, die dicht op het vuur zit, meldt in een uitgebreid artikel (dat je hier kunt lezen) dat bij de lidstaten een consesus lijkt te zijn dat technische mankementen slechts in zeer kleine mate van invloed zijn op het aantal verkeersdoden. Vandaar dat men strengere regels – in dit stadium – onnodig acht.
Data uit verschillende onderzoeken zouden uitwijzen dat onderwijs, infrastructuur en bewustheid bij verkeersdeelnemers veel meer invloed hebben op deze cijfers. “Wij steunen effectief verkeersveiligheidsbeleid, maar Europa moet zien te vermijden dat symbolische maatregelen verkeersdeelnemers belasten zonder de verkeersveiligheid te verbeteren” zegt Wim Taal van de FEMA.
Of de protestrit van de Nederlandse MAG nog nodig zal zijn komend voorjaar? Wordt vervolgd.