Iedereen maakt een avontuurlijke reis uiteraard zo avontuurlijk als hij of zij zelf wil, al voegt kamperen toch net dat tikkeltje extra vrijheid aan de trip toe. Op voorwaarde uiteraard dat je geen anderhalf uur staat te sukkelen om je tent overeind te krijgen en niet bij de eerste regenbui het water tien centimeter hoog in je tent ziet staan. We verzamelden vier tenten om te kijken wat je er als motorrijder aan hebt.
Nordkap Easy Up
Nordkap is het label waaronder Louis zijn kampeerspullen op de markt brengt en alles wat volgt over de Easy Up enkelwandige eenpersoonstent moet je in het licht van de prijs zien: 59,95 euro. Verwacht daarvoor geen tent waarmee je zorgenvrij een wereldreis van acht maanden aanvat, wel een handig tentje voor je eerste avonturen bij mooi weer.
Van de vier tenten in de test is de Easy Up met mijlen voorsprong de gemakkelijkste om op te zetten. Je prikt de vier hoeken van de tent met de haken vast in de grond, trekt de hele zwik naar boven tot het Easy Up-systeem in mekaar klikt, en klaar is Kees. Bij slecht weer kan je de vier stormlijnen gebruiken om de tent extra te stabiliseren; superhandig is dat je bij warm weer het koepelzeil kunt openen, wat voor verkoeling én zicht op de sterren zorgt. Nadelen zijn er ook. Zo voelt het grondzeil van de eendelige tent heel plastiekerig aan en is het materiaal bijzonder lawaaierig als je erop beweegt.
Een aparte voortent om wat spullen een plaats te geven is er niet: je stinkende laarzen zullen dus ofwel buiten overnachten, of vlak naast je neus in de tent. Het gewicht van 2,4 kilo valt nog best mee, minder handig is dat de tent opgevouwen toch nog altijd 65 centimeter breed is. De eerste keer dat je de Easy Up samenvouwt, zal je trouwens met gemengde gevoelens zitten. Enerzijds schrik dat je bij het opvouwen de plastic constructie zal breken en de hele zwik al meteen voor de vuilnisbak zal zijn, anderzijds frustratie want je krijgt de tent onmogelijk terug in de transporthoes.
Tip van de dag: doe eerst een spanriempje, een touw of een groot elastiek rond de poten van de tentconstructie, daarna schuif je het geheel wel probleemloos in de tenthoes. Tip twee: ben je van plan om de Easy Up in slecht weer te gebruiken, behandel de tent dan vooraf met een spray die stoffen waterdicht maakt. Enkelwandige tenten staan immers niet bekend om hun waterdichtheid en de Nordkap Easy Up vormt daarop geen uitzondering.
Oordeel: 3,5 op 5
Prijs: € 59,95
Meer info: louis.be
Yamaha Ténéré Adventure Tent
Yamaha kennen we allemaal als fabrikant van motoren, jetski’s, buitenboordmotoren en muziekinstrumenten. Al hadden de Japanners tijdelijk ook even kampeerspullen.
De Yamaha Ténéré 700 is de referentie bij de midsized adventure bikes, de Ténéré Adventure Tent is in de korte periode dat Yamaha het artikel aanbood geen referentie geworden in de kampeerbranche. Maakt de Nordkap Easy Up indruk met zijn gebruiksgemak, dan is de Yamaha Ténéré Adventure Tent vooral licht en compact. De tent weegt amper 1.170 gram en is slechts 40 x 15 x 15 centimeter groot, zodat je al voor het uitpakken weet dat je je niet aan het comfort en de ruimte van een suite in het Sheraton zal moeten verwachten. De Ténéré Adventure Tent opzetten is al een avontuur op zich en de eerste keer best wel een uitdaging, met dank aan de bijzonder cryptische handleiding.
Er zitten slechts twee stokken bij de tent zodat je enkel daarmee onmogelijk een stabiele constructie kunt opzetten. Je moet de Ténéré Adventure tent dan ook met de touwen vastmaken aan een stabiele constructie, heb je helemaal niks in de buurt dan kan de motor daarvoor dienen. Ga je voor die laatste optie, wees er dan wel zeker van dat je motor stabiel staat (bij voorkeur op zijn middenbok), je wil ’s nachts vooral geen omvallende motor op je tent krijgen.
Handig is dat je met een aparte flap een schaduwzone kunt maken tussen de motor en de tent. Het lijkt een beetje op origami met tentdoek en touw, na een paar keer krijg je het al wat beter in de vingers en heb je door welke constructies werken en welke niet. Al zie ik mezelf deze tent nog niet in vijf minuten tijd opzetten als er tijdens een Balkan-expeditie ineens een storm opsteekt. Vervelend daarbij is ook dat alle touwen bijzonder glad zijn zodat je meerdere knooptechnieken moet kennen om alles degelijk vast te maken.
De binnenruimte in de tent is beperkt zodat motorrijders die de Yamaha Ténéré Travel Tent overwegen misschien ook maar eens naar een zogenaamde bivy bag moeten kijken, een heel minimalistische vorm van een tunneltent die je zou kunnen omschrijven als een soort waterdichte tunnel waar je je slaapzak in schuift. De Ténéré Adventure Tent was slechts een tijdelijk aanbod van Yamaha en staat niet meer op de site. Vind je er wel nog eentje bij een dealer, reken dan op een adviesprijs van 137 euro.
Oordeel: 2,5 op 5
Prijs: € 137,-
Meer info: yamaha-motor.eu
Vaude Taurus 2P
Vaude is al sinds 1974 actief in de outdoorwereld en dat merk je aan elk detail van de Taurus tweepersoonstent die prijs/kwaliteit de gemotiveerde motortoerist heel wat te bieden heeft.
Het grootste voordeel van de Taurus tent is dat het een tweelaags constructie is (je hebt dus een buiten- en een binnentent) die je echter in één vlotte beweging als één tent kunt opzetten. Dat spaart kostbare tijd als je weer eens in een onweer terechtgekomen bent. De eerste keer dat je de tent opzet kijk je verbaasd naar de voorgebogen tentstokken, maar die vorm is absoluut normaal en zelfs essentieel om de tent vlot recht te krijgen.
Die eerste paar keer dat je de Taurus opzet zal dat trouwens wel wat spierkracht kosten, de ruimte in de genaaide sleuven voor de tentstokken is best wel krap bemeten. De tent zelf is ruim genoeg voor twee personen, in de voortent kan je wat onwelriekende motorkleding kwijt. In de tent zelf kan je op warme dagen een ventilatierits openen terwijl er in de zijkanten opbergvakken zijn om je sleutels en wat kleine spulletjes op te bergen.
De ritsen zijn van hoge kwaliteit en er zitten een paar slimmigheidjes aan de tent, bijvoorbeeld het systeem om de ‘deur’ op te rollen, vast te maken én te vergrendelen zodat die rol stof er na een tijdje niet als een doorweekte pannenkoek bij hangt. Met een gewicht van 2,4 kilo en een breedte van vijftig centimeter is de stabiele tent licht en compact genoeg om mee te nemen op de motor, dat Vaude maximaal gebruikmaakt van gerecycleerde materialen is een extra pluspunt. Is alles dan rozengeur en maneschijn in de Taurus tweepersoonstent?
Bijna, alleen de vorm van de grondhaken is redelijk ellendig (die moet je echt met een hamer in de grond slaan of met je motorlaarzen in de grond dwingen, anders duwt de scherpe bovenkant van de grondhaak zo door je voet heen), het aantal grondhaken is maar net genoeg en ook het systeem om de vijf stormlijnen aan te spannen vereist wat oefening. Maar voor de rest: aanradertje. Voor 45 euro koop je voor de Taurus een extra grondzeil dat eveneens van gerecycleerd materiaal is gemaakt.
Oordeel: 4,5 op 5
Prijs: € 300,-
Meer info: vaude.com
MSR Elixir 3
Tenzij je lid bent van een motorclub voor pygmeeën zal de MSR Elixir 3 tent niet groot genoeg zijn voor drie motorrijders. Voor twee avonturiers en hun spullen is deze tent wel ideaal.
De Elixir is een klassieke constructie uit drie delen. Eerst spreid je het grondzeil uit (standaard bij de tent geleverd) waardoor je precies weet waar de tent zal komen. Daarna bouw je het geraamte op, waar je dan de binnentent aan hangt. Dat geraamte is een bijzonder ingenieuze constructie van lichtgewicht aluminium stokken die gekleurd zijn zodat alles zichzelf uitwijst en in geen tijd stabiel opstaat. In je eentje de buitentent eroverheen spannen is wel een klusje. Staat er meer dan twee beaufort wind, dan heb je hiervoor een extra paar handen nodig want in je eentje dreig je met buitentent en al de berg af te waaien. De tenthaken en stormlijnen zijn allemaal van heel degelijke kwaliteit, net zoals er binnenin de tent aan heel veel is gedacht.
De opbouw is een beetje atypisch want de twee ingangen en de twee voortenten zitten eigenlijk aan de zijkant van de tent. Wat op zich wel zo prettig en handig is als je met z’n tweeën op motoravontuur vertrekt, elk heeft z’n eigen voortent om zijn vieze spullen neer de zetten. Dat je die voortenten voor de helft of helemaal kunt openzetten is ook een mooie feature, net als het feit dat je de tent met handige gespen ter hoogte van de tenthaken gemakkelijk op spanning kunt zetten.
Aan beide zijden van de tent zit ventilatie, mocht je honderd procent zeker zijn dat het ’s nachts warm en droog blijft kan je eventueel enkel in de binnentent slapen. Regent het als je de tent opzet, dan wordt de binnentent wel nat voor je de buitentent eroverheen hebt kunnen gooien. Met een gewicht van net geen drie kilo is de MSR Elixir 3 een tikkeltje zwaarder, al blijft het pakket opgevouwen compact genoeg om mee te nemen achterop de motor. De MSR Elixir 3 is niet goedkoop, maar biedt voor z’n geld wel veel kwaliteit.
Oordeel: 4,5 op 5
Prijs: € 465,-
Meer info: cascadedesigns.com