Getest: Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Yamaha’s Ténéré kreeg voor 2025 een fikse update, wij trokken eerder dit jaar met het uitlopende model de woestijn in – maar dan wel met een volledig opgetuigde Yamaha Ténéré World Raid GYTR-versie.

Yamaha is altijd al een merk geweest met sportieve ambities. Toen een flamboyante Fransman met de naam Thierry Sabine een woestijnrace voorstelde van het mondaine Parijs naar het exotische Dakar, was Yamaha er als de kippen bij om een zandkorreltje mee te pikken.

Yamaha en Dakar, het was een instant succes: de eerste editie van de rally werd gewonnen door de XT500 eencilinder met een piepjonge Cyril Neveu aan het stuur en de XT-legende was geboren. Neveu herhaalde zijn kunstje het jaar daarop nog eens, maar daarna bleven de successen voor Yamaha toch even uit.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Totdat in Frankrijk een nieuw talent werd klaargestoomd en Yamaha besloot een cilinder aan het blokconcept toe te voegen. Et voilà: in 1991 was het opnieuw prijs voor ‘les bleus’, enduro-topper Stéphane Peterhansel pakte zijn eerste Dakar-winst. Er zouden er trouwens nog veel volgen in een imposante carrière die tot op de dag van vandaag – zij het op vier wielen – nog steeds volop aan de gang is.

Rally-DNA
Fast forward naar 2022, de laatste deelname van het officiële Yamaha-team aan de Dakar Rally. De Japanners trokken de rallydeur achter zich dicht, verlieten op kousenvoeten zowel de Dakar als het FIM Rally Raid strijdtoneel en richtten hun pijlen op hun tweecilinder adventure line-up.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Yamaha sloeg een nieuwe weg in met de creatie van de Ténéré Spirit, een eigen wereld waarin avonturieren op Yamaha’s in 2019 geïntroduceerde Ténéré 700 centraal stond. De Ténéré ‘nieuwe stijl’ werd van bij het begin geprezen om z’n oerdegelijke en pittige CP2 motorblok, verfrissende looks en no-nonsense uitrusting. Voor modeljaar 2025 kreeg de Ténéré dan toch elektronica aan boord, maar ook het uitlopende model kan je extra luister bijzetten … met een flinke portie rally-DNA als hoofdingrediënt.


Fijnproevers uit de racerij en motorcross kunnen al een paar jaar smullen van Yamaha’s GYTR. De ‘Genuine Yamaha Technology Racing’ werd in het leven geroepen om Yamaha-rijders met sportieve ambities mee te laten profiteren van de voortdurende technische ontwikkelingen in de disciplines waarin de Yamaha-fabriekscoureurs actief zijn

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Ook adventure-rijders kunnen uitgebreid snuisteren in die exclusieve snoepwinkel propvol performance onderdelen. Yamaha GYTR stelde drie pakketten samen die de Ténéré 700 World Raid moeten omtoveren tot een heuse wedstrijdmachine op maat van de rijder … die daar dan vervolgens natuurlijk niet meer de straat mee op mag, want de GYTR-pakketten zijn ontwikkeld ‘for racing purpose only’.

Fors
Na een uitgebreide ochtendbriefing mogen we eindelijk op pad in het spoor van niemand minder dan monsieur Peterhansel. Dat betekent dat we onze tijd niet gaan verspillen met allroaden, we duiken meteen prachtige rallypaden in. En dat is ook precies het terrein waar deze grote jongen zich thuis voelt, want een grote jongen is het: de GYTR Ténéré is ruim bemeten, een forse motor die vraagt om snelheid.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

We starten uiteraard voorzichtig, maar al snel blijkt dat dat geduld niet het sterke punt is van deze GYTR Ténéré; een beetje vaart erin houden bij technische passages is echt nodig. Het blijft nog altijd een kolos van meer dan 200 kilo waarmee je onderweg bent en het zwaartepunt ligt ook niet laag, maar alles voelt wel prima op z’n plek – zeker als je gaat staan, en dat is toch de houding die vandaag de boventoon zal voeren.

Tijdens het technische praatje gaven de engineers aan dat voor de GYTR-pakketten alle zogenaamde ‘touch points’ zijn aangepakt, de contactpunten die je als rijder met de motor hebt, en die vallen ook meteen op. De handvatten liggen lekker in de hand en ook de voetsteunen, met meer oppervlak, vallen bij mij goed in de smaak. Het stuur is hoog, wat prima past bij mijn postuur.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Je hebt een goede grip met je knieën en staand op de stepjes klopt alles ergonomisch als een bus. Je hebt alle bewegingsvrijheid om veilig en met vertrouwen het overzicht te bewaren. Zelfs over de blik die je op het instrumentenpaneel moet kunnen richten is goed nagedacht. Zodra je eens kan gaan zitten word je verwend door het laatste ‘touch point’, het rally zadel. Comfortabel is dat zeker maar standaard aan de hoge kant – al moet ik er wel bij vermelden dat het zadel aangepast kan worden aan je persoonlijke voorkeur.

Stage 1
Nog belangrijker en opvallender dan de contactpunten, is dat de GYTR-behandeling sterrenstof blijkt voor het brave crossplane motorblokje. Met de Stage 1 Performance Kit claimt Yamaha een winst van negen paardenkrachten ten opzichte van de standaardversie en dat is niet alleen figuurlijk een verademing. De ECU is aangepakt en staat volledig ten dienste van het verbeterde ‘adem in/adem uit’-principe. Meer zuurstof vereist meer sap, punt.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Het GYTR-luchtfilterhuis, met schuimfilter, heeft een groter volume en de vederlichte Akrapovic blaaspijp kent geen restricties. Ook de muziek klinkt beter, zeker als je eens flink aan het gashandel draait. De gasrespons is vrij agressief, maar dat past wel in het ruigere straatje waarvoor het blok nu is getuned. De motor loopt vrijer en klimt sneller in zijn toerenbereik richting snelheden waar je het warm van krijgt.

Stage 2
Ook Stage 2, de Handling Kit, is een ingrijpende verbetering. En een dure, maar zo’n GYTR-veringpakket is dan ook een hele puzzel. Het onafgeveerde gewicht van de GYTR is lager, met dank aan de Haan wielen en de keuze voor één in plaats van twee remklauwen voor.

Het afgeveerde gewicht is hoger bij volle tanks, maar wordt lager naarmate die brandstof weer bijna is opgeslurpt door de krachtbron. Bovendien moet de machine veilig zijn op hoge snelheid over ruiger terrein, zeker wanneer je hem inzet voor competitiegebruik. Daarnaast wil je ook graag een beetje comfort bewaren omdat die rally’s altijd zo verdomd lang zijn.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Toch is Yamaha er prima in geslaagd om een goeie afstelling van het geheel te vinden. Bij lagere snelheden blijft de machine wat ongemakkelijk hoog op zijn poten staan, maar die langere veerwegen heb je nodig wanneer je op snelheid komt. En dan klopt alles ook. De motor blijft mooi in balans en de extra slag komt dan goed van pas om grotere impacts goed te verteren.

Stage 3
Rest nog Stage 3, de Rally Kit. Die bestaat uit alle noodzakelijke onderdelen om dit wapen competitieklaar te maken. Zo’n 700 GYTR heeft meer dorst dan de standaardversie, dus meer brandstof meezeulen is een vereiste. Gevolg: een compleet nieuwe Acerbis tankset. Ook de zogenaamde ‘rally tower’ is aanwezig, de kerstboom met alle beugeltjes waarop de navigatie gemonteerd kan worden, inclusief nieuwe kabelboom om alles probleemloos te kunnen aansluiten.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Bij de rally tower hoort ook een nieuwe, grotere ruit die prima voldoet. Om toch voldoende remkracht uit de voorrem te halen is de nieuwe Braking remschijf groter uitgevoerd en zitten er in de kit ook staalomvlochten remleidingen voor minder drukverlies. In combinatie met de juiste voering van de blokken heb je dan een prima pakket om de Ténéré tot stilstand te dwingen in het terrein. Ook achteraan werd er gekozen voor een grotere remschijf en staalomvlochten remleiding.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Conclusie
De Ténéré is met z’n GYTR uitrusting getransformeerd in een competitiemachine die zijn grootste troef – de topsnelheid – optimaal uitspeelt. Daarin zijn de Yamaha engineers absoluut geslaagd. Dat neemt echter niet weg dat de keuze voor het tweecilinderblok de motor nog steeds in de zwaargewichtcategorie plaatst. Dat houdt in dat de GYTR geen extreem wendbare fiets is op het kortere offroadwerk. In elk geval kunnen de dromers hun Ténéré 700 World Raid nu wel een complete GYTR make-over geven en er zo kant-en-klaar de rallysport mee instappen … al zal dat wel gepaard gaan met een nieuwe hypotheek of een winnend loterijbiljet, want de GYTR behandeling kost wel een paar centen. Maar ach, ook daar kan je over dromen. En de woestijn, die loopt niet weg.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

De GYTR kerstboom
Een overzicht van de drie GYTR Stages zoals wij die reden in Marokko. Voor de goede orde, de Ténéré World Raid vormt de basis. Je startpunt is dus de 13.599 euro (NL: € 15.099,-) voor de aanschaf van de World Raid, waarna het GYTR-feest kan beginnen.

Stage 1: Performance kit (€ 6.648,95) Dit pakket richt zich op het verbeteren van de prestaties van het CP2 motorblok. Met onder andere een compleet Akrapovic titanium uitlaatsysteem en nieuw luchtfilterhuis met schuimfilter. Als toetje een deelbaar carterdeksel om vlotter onderhoud aan de koppeling te kunnen verrichten, en bredere rally voetsteunen.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Stage 2: Handling kit (€ 13.919,84) Alleen in combinatie met Stage 1. Om het extra vermogen in de juiste rallybanen te leiden bestaat dit pakket voornamelijk uit chassis- en veringcomponenten. Verder sterkere, lichte wielen met grotere remschijven, maar bijvoorbeeld ook een koelerkit en Scott performance stuurdemper.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Stage 3: Rally Kit (€ 8.313,-) Alleen in combinatie met Stage 1 & 2. Omvat specifiek delen om je nieuwe vlam op te tuigen voor de competitie, zoals een plastic tankset voor en een extra tankset achter om de actieradius te maximaliseren, en de opbouw om de navigatie-instrumenten te kunnen huisvesten inclusief kabelboom. Verder ook essentiële rallyzaken zoals bijvoorbeeld een specifiek zadel en carbon motorprotectie.

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

De volledige test van de Yamaha Ténéré World Raid GYTR en Ténéré Extreme lees je in de Motorrijder Allroad Special

Yamaha Ténéré World Raid GYTR

Tekst Eric Verhoef • Fotografie Yamaha

Deel

Gerelateerde artikels

Kymco CV3

Minitest: Kymco CV3

Omdat je nooit weet hoe vettig de wegen in Henegouwen er in de herfst bij liggen en omdat we ook een oog op de scootermarkt

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de