Het gaat de Italianen in Borgo Panigale voor de wind. Voor het derde jaar op rij werd er een omzet van net boven de 1 miljard euro geboekt door Ducati.
Nu is het natuurlijk niet gek dat een toonaangevend merk als Ducati een dergelijke omzet kan verwezenlijken. Wat wel bijzonder is aan die cijfers, is dat er afgelopen jaar een stuk minder motoren werden verkocht aan Ducatisti. Waren dat in 2023 wereldwijd nog 58.224 stuks, in 2024 loopt het aantal motoren terug naar 54.495 exemplaren.
Dat het aantal verkochte motoren terugloopt is overigens iets waarover Ducati zich geen zorgen maakt. Sterker nog, het past binnen de filosofie om in te zetten op meer exclusiviteit van de modellen. Minder verkopen, meer verdienen, dat idee.
Ook de omzet loopt iets terug. In 2023 werd er nog 1,065 miljard euro behaald, in 2024 slechts 1,003 miljard. Ducati’s CFO, Henning Jens, verklaart dat “2024 een ingewikkeld jaar was door de bijzonder uitdagende marktomstandigheden waar het hele bedrijf mee te maken had. In deze context hebben we ervoor gekozen om ons te richten op het beschermen van de algehele winstgevendheid, waarbij we prioriteit geven aan duurzaamheid op de lange termijn in plaats van ons alleen te richten op het vergroten van de verkoopvolumes.”

Uit de omzet over 2024 werd een totale winst van 91 miljoen euro behaald, wat neerkomt op een rentabiliteit van 9,1 procent. Ook dat is iets gekrompen ten opzichte van 2023, toen een rentabiliteit van 10,5 procent werd behaald. Voor modeljaar 2025 hoopt Ducati – met tien nieuwe modellen waaronder de Panigale V2, Panigale V4 en Multistrada V4 – opnieuw een recordomzet te behalen.