Groene gifkikker op komst: Ninja ZX-4R!

Kawasaki Ninja ZX-4RR

Kawasaki verrast met de introductie van de nieuwe Ninja ZX-4R, een frisse, kleine, hoogtoerige vier-in-lijn die oude (ZXR400!) tijden doet herleven. Het beste van al? Eind dit jaar komt hij ook naar Europa.

Goed nieuws voor iedereen die de jaren 90 van dichtbij heeft meegemaakt. En dan doelen we niet zozeer op de muziek uit die periode, maar vooral op de stormachtige ontwikkeling die ‘de sportmotor’ in die gloriedagen doormaakte.

Niet alleen de grote jongens – 600cc en meer – kregen alle aandacht, ook de kleine 400cc viercilinders van veelal Japanse komaf speelden in die tijd een hoofdrol. Een van de meest prominente afgevaardigden was de Kawasaki ZXR400. Door het ineenstorten van de supersportmarkt en gedoe met rijbewijzen leek het doek al een tijdje gevallen, maar nu is er binnen de Kawasaki-gelederen dus sprake van een spectaculaire comeback.

De Ninja ZX-4R is uitgerust met een compleet nieuw ontwikkelde 399cc viercilinder met een vermogen van 77 pk (80 pk met Ram-Air). Dat is alvast een dikke 15 pk meer dan de ZXR400 destijds. Niet verrassend: op dit moment is de Ninja ZX-4R de enige supersport in dit segment met een viercilinder achter de kuip. We verheugen ons nu al op het gekrijs van de ultrahoogtoerige vier-in-lijn met een piektoerental van meer dan 15.000 tpm.

Kawasaki Ninja ZX-4RR

Onder andere lichte, gesmede nokkenassen en gegoten aluminium zuigers maken dit hoge toerental mogelijk, terwijl een lichtgewicht vliegwiel moet zorgen voor een gretige gasrespons. Aan het motorblok is een Assist & Slipperclutch gekoppeld om een blokkerend achterwiel bij snel terugschakelen (want schakelen zal je!) te voorkomen. De SE- en RR-uitvoeringen zijn standaard voorzien van een up/down quickshifter.

Kawasaki claimt belangrijke rijwieltechnische zaken zoals de gewichtsverdeling, scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok op de Ninja superbikes te hebben gebaseerd. Geen dikke twin-spar balken hier echter, een stalen trellis-frame moet in combinatie met de lange gebogen swingarm zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en de juiste balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Rijklaar komt de ZX-4R op 188 kg. Dat is wel een goeie 11 kilo meer dan de ZXR400, maar dat zien we voor een keer door de vingers…

Vooraan zit zich een 37 mm UPSD met Showa SFF-BP binnenwerk, achteraan zien we een schokdemper met horizontale back-link met een progressief veerkarakter. De voorremmen zijn opgebouwd uit semi-zwevende dubbele 290 mm schijven met radiaal gemonteerde monobloc remklauwen.

Kawasaki Ninja ZX-4RR

Geavanceerde elektronische rijhulp is ook aanwezig om te zorgen dat rijders het optimale uit deze nieuwste Ninja kunnen halen. Met de geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi – Sport, Road, Rain en Rider (Manual) – kan de rijder de juiste instelling kiezen die past bij de rijomstandigheden en zijn of haar rijstijl. De TC kan ook volledig uitgeschakeld worden voor de meest pure rijervaring.

Achter de kopkuip bevindt zich een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay. Het scherm is (naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie) voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnelling en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. Met de Kawasaki RIDEOLOGY app kan je verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van gps route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.

Kawasaki Ninja ZX-4RR

In Amerika, Canada, de Filipijnen en Indonesië zal de Ninja ZX-4R dit voorjaar al beschikbaar zijn, in de herfst van 2023 wordt het model verwacht in Europa. Prijzen worden later bekendgemaakt.

De Ninja ZX-4R zal beschikbaar zijn in drie verschillende uitvoeringen: Ninja ZX-4R, Ninja ZX-4R SE en de ultieme Ninja ZX-4RR.

De Ninja ZX-4R SE is standaard uitgerust met
• up/down quickshifter
• getint ruitje
• USB-aansluiting
• framesliders

De Ninja ZX-4RR  is standaard uitgerust met
• SHOWA SFF-BP voorvork met instelbare veervoorspanning
• Showa BFRC-lite schokdemper
• verstelbare veervoorspanning voorvork
• up/down quickshifter
• speciale RR-kleurstelling

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen